- Anoniem2 april 2014 om 20:18
Overal staat wel informatie over wat te doen als je pillen bent vergeten in week 1, 2 of 3, maar nergens wat je moet doen als je pillen bent vergeten in een tweede strip zonder stopweek (dus twee strips achter elkaar doorslikken zonder stopweek).
Ik zit dus nu in principe in week 5 van mijn pil. Gister (dinsdag) heb ik mijn pil aan de late kant geslikt (’s middags pas), maar wel binnen 36 uur na de vorige dus niet te laat. Vandaag (woensdag) heb ik mijn pil weer pas aan de late kant geslikt (rond 16.30 denk ik dat het was), wat dus weer binnen 36 uur is dus niet echt te laat. Nou heb ik vandaag per ongeluk mijn pil uit een verkeerde strip geslikt, dus toen ik mijn goede strip zag liggen zag ik de pil van woensdag er nog inzitten en uit “paniek” heb ik deze alsnog geslikt. Ik heb dus vandaag 2 pillen geslikt. Kort samengevat: dinsdag pil aan de late kant maar niet té laat, woensdag pil weer aan de late kant, weer niet te laat maar per ongeluk 2 pillen genomen. Als ik nu gewoon mijn pil (minimaal) 7 dagen op de juiste manier blijf slikken, ben ik dan nog veilig?
En dan nog een vraag van wat algemenere aard: als je de pil doorslikt (dus in principe in week 4 of later zit), welke regels gelden er dan wat betreft vergeten pillen? Op sommige sites staat dat de regels van week 2 gelden, maar op andere sites staan de regels van week 3. Stel je vergeet in je doorslik-strip 2 dagen achter elkaar je pil, dan telt dit toch eigenlijk als een mini-stopweek en ben je gewoon safe als je daarna nog een strip slikt? Aangezien je in een doorslik-strip op elk gewenst moment een stopweek mag inlassen en het niet uitmaakt hoe lang een stopweek is, als ’t maar nooit langer dan 7 dagen is.
Sorry voor het lange verhaal, maar de apotheek is natuurlijk allang gesloten dus die kan ik nu niet meer bellen met mijn vragen.