Zoeken Vraag het forum

Eerste pil vergeten na stopweek

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Ik had eigenlijk gisteren (donderdag) weer moeten beginnen met de pil. Ik heb donderdagavond seks gehad met mijn vriend. Hierna kwam ik er pas achter dat ik de pil vergeten was. Ik heb vanmorgen meteen de pil van donderdag en die van vandaag ingenomen. Voor de zekerheid wil ik ook de morning after pil slikken. Moet ik dan ook doorgaan met het slikken van de pil?

2 reacties
    Reageren
    Anoniem

Ik heb de morning after pil net geslikt. Ik heb in de 7 dagen voordat ik de eerste pil vergat wel nog seks gehad, is er nu kans dat ik zwanger ben?

Reageren
    John

Pil vergeten in de eerste week van een pilstrip: vergeten pil alsnog innemen, de strip afmaken volgens het schema en 7 dagen lang condooms gebruiken. Als je 2 dagen voordat je de pil hebt vergeten zonder condooms hebben gevreeën dan kan je zwanger zijn.

De morning-after pil moet zo snel mogelijk ingenomen worden, maar in elk geval binnen 72 uur na de onveilige/onbeschermde seks. Hoe eerder je ‘m inneemt, hoe beter: neem je binnen 24 uur na de seks de morning-afterpil in, dan is hij in 95% van de gevallen afdoende. Neem je ‘m binnen 48 uur in, dan is hij nog in 85% van de gevallen afdoende. Neem je de morning-after pil tussen 48 en 72 uur na de onbeschermde seks in, dan is hij nog voor 58% betrouwbaar.

Als je dus seks hebt gehad langer dan 48 uur voor het innemen van de MAP, is het nog maar de vraag of deze nog voldoende werkt.

Neem contact op met je huisarts.

Reageren
Reageer op: Eerste pil vergeten na stopweek
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.