Zoeken Vraag het forum

De pil en condoom

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Elke

Hallo, ik nam voor nog maar een maand de pil yaz24+4 en ben na de korte stopweek van 4 dagen de dag er na, dus na de dag van het innemen van de laatste niet werkzame pil overgestapt naar het slikken van een nieuwe pil nl. Mercilon of ook wel deso 20. Ik heb op de tweede dag na het slikken van de nieuwe pil nl. Mercilon voor het eerst seks gehad. We hebben een condoom gebruikt maar zijn zaad was wat uitgelopen naar boven op de binnenkant van het condoom en ik weet dus niet zeker of mijn nieuwe pil al onmiddellijk werkt. Is er reden tot paniek? Want ik zit toch wel serieus op mijn ongemak. Kan ik een map nemen als ik de pil neem? Mijn vriend zegt dat de condoom niet nat was aan de buitenkant. Alvast bedankt

2 reacties
    Reageren

Wanneer je de pil op de juiste manier inneemt, is de kans op zwangerschap uiterst klein. Als je op de eerste dag van de menstruatie met je eerste pilstrip begint, ben je vanaf dat moment tegen zwangerschap beschermd. Wanneer je op een andere dag begint, ben je niet direct beschermd. Gebruik dan gedurende de eerste zeven dagen dat je de pil slikt ook nog een condoom als je wilt vrijen.

Wanneer je de pil steeds op tijd inneemt, ben je voortdurend beschermd. Ook tijdens de stopweek ben je dan veilig. Soms is er in de stopweek weinig of geen bloedverlies. Het kan ook voorkomen dat je tussendoor wat bloed verliest, terwijl je nog niet in een stopweek bent. Ook dan ben je tegen zwangerschap beschermd (mits je geen pillen vergeten hebt).

De pil beschermt niet tegen seksueel overdraagbare aandoeningen (soa).

Lees verder/Bron:
    http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBU3b.htm

Reageren

De morning-afterpil

Als je twee keer achter elkaar de anticonceptiepil hebt vergeten, als het condoom is gescheurd of je hebt onbeschermd gevrijd, dan heb je kans dat je ongewild zwanger raakt. Je kan dan de morning-afterpil nemen om het ontstaan van een zwangerschap alsnog te voorkomen. Neem de morning-afterpil zo snel mogelijk na het onbeschermd vrijen. In ieder geval binnen drie dagen.

Lees verder/Bron:
    http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBU3e.htm

Reageren
Reageer op: De pil en condoom
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.