Ik wil zo snel mogelijk beginnen met het slikken van de pil, van de huisarts heb ik de pil: ethinylestradiol/leveronorgestrel voorgeschreven gekregen.
Ik ben vorige week (8 Januari) ongesteld geweest, is het dan mogelijk om een dezer dagen (dus het liefst rond vrijdag 14januari) al te beginnen met het slikken van de pil?
Mijn huisarts vertelde mij dat ik op elk moment kan beginnen met het slikken van de pil, maar toen ik de pil bij de apotheek ging ophalen werd mij verteld dat ik de pil per sé op de eerste dag van mijn volgende menstruatie moet innemen. (Ik heb voorheen nooit de pil gebruikt, dit wordt mijn eerste keer, ik ben trouwens 16 jaar)
Dus: stel dat ik morgen (vrijdag) begin met het slikken van de pil, ben ik dan goed genoeg beschermd tegen zwangerschap als ik op zaterdag 22 januari sex heb (zonder condoom)?
Je kunt morgen beginnen met de pil, maar kijk even in de bijsluiter hoeveel dagen je hem moet slikken om volledig beschermd te zijn.
Het staat er allemaal netjes in beschreven!
Als je de pil voor het eerst gaat slikken, begin dan op de eerste dag van de eerstvolgende menstruatie met slikken.
Als je later begint tijdens de menstruatie, dan kun je de pil de eerste 7 dagen niet als betrouwbaar anticonceptiemiddel beschouwen, gebruik dan dus ook een condoom.
Hey,
ik ben nu 15 jaar en ik heb vandaag het recept voor de pil opgehaald (ethinylestradiol/levonorgestrel).
Wat ik mij afvroeg is of ik morgen (of misschien wel vandaag) al kan beginnen met de pil.
Ik menstrueer heel onregelmatig en ik ben pas ook al ongesteld geweest en heb dus geen idee wanneer ik weer ongesteld word. En over de bescherming hoef ik me geen zorgen te maken, want ik heb de pil alleen maar gepakt om regelmatig te kunnen menstrueren.
Start op de eerste dag van de menstruatie, dan ben je namelijk ook direct beschermd tegen een eventuele zwangerschap. Start je op een andere dag, gebruik dan de eerste 7 dagen ook een condoom want dan is de pil niet betrouwbaar. Als je de pil alleen maar slikt om regelmatiger te worden, maakt het dus niet uit.
Lees ook: http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBU3b.htm