- A.27 augustus 2025 om 12:45
Hallo,
Ik heb wat vervelende dingen meegemaakt wat betreft pillen en mijn vakantie.
Donderdag vorige week zijn wij vertrokken van vakantie, wij kwamen donderdag nacht aan. Onze bagage is kwijt geraakt waardoor ik verder moest gaan met een andere strip pillen voor die zelfde week.
Nu is het woensdag en zie ik dat er geen vrijdag pil uit die strip met pillen is gehaald, wat betekend dat ik dan de vrijdag pil vergeten ben?
Ik weet zeker dat ik hem heb geslikt. Misschien dan in een andere strip, maar op dit moment is het woensdag en kan ik het niet meer goed herinneren.
Als ik wel de vrijdag pil ben vergeten, kan ik dan zwanger zijn?
Wanneer wij op vakantie waren hadden wij natuurlijk wel seks, maar ik heb doorgeslikt.
Vorige week zondag was de laatste pil van de strip. Daarna doorgeslikt met een nieuwe strip op de maandag.2 dagen geleden weet ik dat wij nog seks hadden.
Ik ben in paniek en weet niet zo goed wat ik moet doen.
Helpt een morning after pil in nemen nog? Of bestaat er een kans op zwangerschap?Groeten
1 reactieReageren
Peter (huisarts)
27 augustus 2025 om 17:58Morning after pil is voor morning after (na vergeten pil, inname binnen 72 uur).
Ik heb geen beeld van je vergeten pil en het aantal dagen daarvoor dat je wel continue zou hebben geslikt.Lees de bijsluiter van je pil over vergeten van pillen:
“Vergeten van inname van tabletten”:Direct aansluitend aan de stopweek (vanaf dag 1 ): Bij ≥ 24 uur te laat starten: de laatst vergeten tablet alsnog zo snel mogelijk innemen en een condoom gebruiken totdat de pil 7 dagen aaneengesloten is ingenomen. Houd rekening met een zwangerschap als tijdens de voorgaande 5 dagen onbeschermde geslachtsgemeenschap heeft plaatsgevonden; overweeg een noodanticonceptivum.
Van een vergeten tablet is sprake als deze > 12 uur te laat (> 36 uur na de laatste tablet) wordt ingenomen. Bij vergeten van één tablet vanaf dag 2 van de cyclus: deze alsnog zo snel mogelijk innemen; er gelden geen aanvullende adviezen. Volg onderstaande adviezen bij vergeten van meerdere tabletten.
Week 1 (dag 2-7): Bij ≥ 2 vergeten tabletten (≥ 60 uur na laatst ingenomen tablet): de laatst vergeten tablet alsnog zo snel mogelijk innemen en een condoom gebruiken totdat de pil 7 dagen aaneengesloten is ingenomen. Houd rekening met een zwangerschap als tijdens de voorgaande 5 dagen onbeschermde geslachtsgemeenschap heeft plaatsgevonden; overweeg een noodanticonceptivum (zie Noodanticonceptie).
Week 2 (dag 8-14): Bij ≥ 3 vergeten tabletten (≥ 84 uur na laatst ingenomen tablet): de laatst vergeten tablet alsnog zo snel mogelijk innemen en een condoom gebruiken totdat de pil 7 dagen aaneengesloten is ingenomen.
Week 3 en vanaf dan bij continu gebruik (dag 15 en verder): Bij ≥ 2 vergeten tabletten (≥ 60 uur na laatst ingenomen tablet): laat een stopweek ingaan van max. 7 dagen vanaf de eerste vergeten tablet óf hervat de pil volgens schema (neem de laatst vergeten tablet alsnog zo snel mogelijk in) en sla de stopweek over.
Reageren