- X29 juli 2025 om 06:43
Hoi,
Gisteren is op vakantie iets niet helemaal goed gevallen. Vanaf 18.00 begon de waterdunne diarree en uiteindelijk om 23.00 het overgeven. Ik heb een uurtje gewacht tot er niks meer uitkwam en de pil ingenomen. Dit was om 0:17. Hierna heb ik tot 06.10 geslapen, waarna ik wederom waterdunne diarree had. Aangezien dit bijna 6 uur na inname is, kan ik er vanuit gaan dat deze pil werkzaam is? Hoef ik geen aanvullende methoden te gebruiken om veilig te blijven?
Mocht het van belang zijn:
Ik heb twee strips achter elkaar ingenomen. Zit nu in mijn derde week van mijn tweede strip. Doorslikken doe ik enkel met vakanties, vanwege lichte doorbraakbloedingen (waar ik momenteel ook al even last van heb).4 reactiesReageren
Peter (huisarts)
29 juli 2025 om 15:24Ga er maar vanuit dat die pil niet is opgenomen, dus dat je “ onveilig” bent, maar als je al langer hebt doorgeslikt zou je nu ook een stopweek kunnen inlassen en daarna weer verder gaan. Dat valt nog onder “gewoon pilgebruik” , dus wel veilig
ReagerenX29 juli 2025 om 16:08Bedankt voor uw reactie! Ik las in de bijsluiter dat je enkel binnen 4 uur niet waterdunne diarree mag hebben of over mag geven. Waarom is het in mijn geval dan “onveilig”? Ik behoud namelijk het liefst mijn dagen van nu.
ReagerenX29 juli 2025 om 17:53Wanneer ik maandag als vergeten anticonceptiepil mag beschouwen. Zit ik momenteel in mijn stopweek. Kan ik die stopweek ook inkorten tot zaterdag, zodat ik weer op zondag kan beginnen net zoals mijn dagen nu zijn? Blijf ik dan helemaal beschermd?
Reageren
Peter (huisarts)
31 juli 2025 om 15:46Als je het mij vraagt: diarree betekent een snelle passage, een snellere darmperistaltiek. Die treedt al op uren voor dat diarree zich uit . En tijdens de slaap zul je niet snel diarree krijgen.
Reageren
Maar als je de 4 uur van de bijsluitertekst aan wilt houden: ook goed.
Inkorten van de stopweek geeft zeker geen onveiligheid!