Beste lezers
Ik heb 3 maanden geleden een open-ended en no-scalpel vasectomie laten doen.
Ik heb me strikt aan de aanbevelingen gehouden, de eerste maand amper bewogen, hele dagen op de bank met benen ophoog, uiteindelijk ruim een maand niet gewerkt om te kunnen herstellen, de eerste 10 dagen 2 x 600 mg ibuprofen per dag genomen, 12 dagen gewacht om te masturberen, geen zware lasten te tillen of te sporten de eerste maand, … kortom mijn lichaam de rust gegeven om te kunnen herstellen.
Na ruim 5 weken ben ik toch terug beginnen te werken. Mijn werk is niet op een kantoor, maar fysiek niet zwaar. Desalniettemin bleef ik gevoelig en last hebben. Ik heb afgelopen maand nog 2 andere urologen bezocht en echografieën laten doen, waar niets verontrustends uit kwam. Ook nam ik nog ruim drie weken 2 x 600 mg ibuprofen per dag op aanraden van een uroloog, maar dat hielp helemaal niets.
Ik ben nu 3 maanden na de ingreep en ik ben bang dat ik in de groep van PVPS terecht kom…
De last en gevoeligheid die ik nog steeds heb en die eigenlijk de afgelopen maand ook niet beterde (wellicht ook door vakantie en veel bewegen, maar dat kan niet de hoofdreden zijn), gaat NIET om pijn in de testikels, bijbal of bij ejaculeren, maar WEL om gevoeligheid ter hoogte van de doorgebrande punten. Omdat het om een open-ended vasectomie gaat, zijn alleen de bovenste twee punten van de doorgeknipte vas deferens doorgebrand.
Concreet is er gevoeligheid bij het dragen van normale kleding en het met de hand aanraken van de penis (bovenop de kleding) en zachtjes duwen op de penis. Dit doet al pijn. Ook wanneer ik bv. in een drukke bus of trein met die regio tegen iemand aan moet staan. Vermoedelijk vanwege de nog gevoelige punten die zijn doorgebrand en waar dan druk op komt. Het optillen van de penis in normale stand is al minder gevoelig dan in augustus, maar ook soms nog gevoelig.
Aangezien het al 3 maanden geleden is sinds de ingreep, maak ik me wel grote zorgen. Urologen vinden niets verontrustends op echografieën, maar de last blijft wel. Ik besef dat de meeste mensen die last hebben, dan in de ballen zelf hebben.
Ik zou graag willen weten of dit iets is wat waarschijnlijk wel zal beteren gedurende de komende 6-9 maanden en dat ik misschien iemand ben die meer tijd nodig heeft om te genezen, of dat dit vermoedelijk iets van blijvende aard is en met zenuwen te maken heeft. Heeft iemand een dergelijke situatie meegemaakt en is daar wel beterschap in gekomen met de tijd?
Meningen van moderators of dokters op dit forum zouden heel erg welkom zijn!
Alvast heel erg bedankt!!!
Het zou kunnen dat er oppervlakkige (huid)zenuwen zijn beschadigd. Dat kan helaas voor komen. Doorgaans geneest dat ook weer, maar het zal een tijdje duren
Dank voor uw antwoord! Ik maak me flinke zorgen, aangezien er in de afgelopen 3 maanden niet echt beterschap is. Op Engelstalige fora heb ik verhalen van enkele mensen gelezen bij wie dit na enkele jaren nog steeds niet verdwenen of geminderd is.
1) Hoe groot is de kans dat dit verdwijnt?
2) Mijn balzak voelt voller en strakker aan. De penis is in normale toestand kleiner. Als wanneer je het koud hebt. En in erectie is deze kleiner dan vóór de ingreep. Hoe kan dit en is dit iets blijvends?
1. Ik kan die vraag zo ook niet beantwoorden
2. Misschien zit er nog een zwelling maar daar zou dan de uroloog naar moeten kijken
Wat de tweede vraag betreft, er zijn echografieën en beelden genomen en er werd vocht vastgesteld, maar niks levensbedreigend… dat is wat men mij zei. Maar daar heb ik verder weinig aan…
Dan zu je dat toch opnieuw met de uroloog moeten bespreken of voor een second opinion naar een andere uroloog gaan
Ik ben al bij drie verschillende urologen geweest sinds de ingreep en ze zeggen net hetzelfde als wat ik ook op fora lees… “dat kan”, “wacht het af”, … of “gebruik ibuprofen”. Die dingen heb ik allemaal al gedaan.
Ik kan het helaas ook niet voor je oplossen.. dan zul je dus nog even geduld moeten hebben
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies