Zoeken Vraag het forum

Wanneer werkt de anticonceptiepil na de MAP?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Amy

Ik heb gelezen op het forum dat je na het slikken van de MAP de anticonceptiepil niet meer werkt, tot na de eerstvolgende stopweek.

Ik heb op donderdag een MAP genomen, zaterdagavond mijn laatste pil genomen en zal volgende week zondag mijn eerste pil weer nemen.
    Ben ik dan meteen maandag weer beschermd? Ik vind het namelijk een raar idee, dat de MAP de werking van de pil belemmert en dat na de stopweek de pil het dan ineens wel weer doet om het maar zo te zeggen. Moet je de pil dan niet eerst weer 7 dagen slikken?

Heeft iemand uitleg en kan iemand mij zekerheid geven dat ik dan die maandag na mijn eerste pil weer beschermd ben?

4 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Het gaat eigenlijk om de bloeding die dan in de stopweek optreedt. Je bent dan van de eerste pil die je neemt weer beschermd omdat je de pil blijft doornemen en er toch een bepaalde hoeveelheid hormonen in je lichaam is.. Maar omdat je kort voor de stopweek zat, was de map waarschijnlijk niet nodig geweest. Omdat je zo kort voor de stopweek zat toen je de MAP gebruikte is het veiliger om de eerste 7 dagen van de nieuwe strip geen onbeschermde seks te hebben.

Reageren
    Amy

Ah, nu heb ik het duidelijk! Als ik in dit geval wel seks hebt zonder condoom na de eerste pil, maar de pil wel slik, ben ik dus niet helemaal veilig? Maar is hier dan ook een reden voor? Want omdat ik later in het cyclus de MAP geslikt heb, zitten er toch juist meer hormonen in m’n bloed die je tegen de zwangerschap moeten beschermen.

Niet dat ik seks ga hebben zonder condoom, maar ik ben geïnteresseerd.

Reageren
    John (moderator)

Omdat je zo laat in de cyclus bent en net voor de stopweek bent, komen er door de stopweek juist geen hormonen meer in je lichaam na de MAP . Als je de MAP eerder in de cyclus slikt is dat wel het geval voordat je aan de stopweek begint

Reageren
    Amy

Oh tuurlijk, bedankt!

Reageren
Reageer op: Wanneer werkt de anticonceptiepil na de MAP?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.