Zoeken Vraag het forum

vraagje betreft pil vergeten

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Mijn vriendin had gisteren normaliter de laatste pil maar ze was die vergeten. In de bijsluiter en online lees ik vaak betreft het vergeten van 2 pillen inplaats van 1.

Mijn vraag is dus omdat ze de allerlaatste pil niet had genomen: Dat ze die laatste pil niet hoeft in te nemen en meteen kan beginnen met de stopweek toch?

Zijn we dan nog veilig? en mocht ze wel die pil genomen hebben kan ze dan alsnog stoppen of moet ze perse dan een blijven doorslikken? Ik weet namelijk niet of die laatste pil alsnog innemen iets ontregelt.

5 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Ze kan meteen met de stopweek beginnen, dat is geen probleem. Ze is en blijft gewoon beschermd. Ze moet er wel rekening mee houden dat ze dan ook een dag eerder met de nieuwe strip moet beginnen. Ze heeft dan als het goed op dinsdag de laatste pil genomen en moet dan uiterlijk volgende week woensdag weer met de de nieuwe strip starten.

Reageren
    Anoniem

is het ook erg om het een dag of 2 dagen eerder te slikken? bijvoorbeeld, als de laatste pil op woensdag is en de 7de dag de volgende woensdag is, pakt ze de pil op dinsdag.

Nu wordt het waarschijnlijk omdat gisteren dus de laatste dag is, dat ze de pil Maandag of zelfs zondag weer zal pakken. Ik hoop dat dit geen probleem is?

Reageren
    John (moderator)

De stopweek met 2 dagen inkorten is geen probleem. Maar korter moet ze niet worden.
    Even voor de duidelijkheid: een stopweek heeft 7 pilvrije dagen. Als op woensdag de laatste pil is genomen, begin je weer 7 pilvrije dagen later en dat is dan donderdag.

Het was gisteren niet de laatste dag want ze had ze gisteren vergeten. De laatste dag was dan dus dinsdag. Dan zou zou ze uiterlijk volgende week woensdag weer moeten beginnen. Op maandag weer starten is geen probleem.

Reageren
    Anoniem

Ik begrijp het. raargenoeg nemen wij de zelfde dag in de volgende week altijd aan als de 7de dag. Zoals ik al aangaf in mijn vorige reactie – woensdag de laatste pil en volgende woensdag maximaal de nieuwe pil pakken. Hadden wij blijkbaar beiden niet goed bedacht.

Echter nog 1 vraagje, wat wellicht wat stom is, maar waarom zou bijvoorbeeld iemand niet een menstruatie 3 dagen eerde kunnen stoppen, zoals u vermeld?

Reageren
    John (moderator)

Omdat dat niet goed is. Bovendien is er geen enkele garantie dat de menstruatie dan ook stopt. Je hebt alleen maar meer kans op doorbraakbloedingen . Als de stopweek te kort is, kan dat ook nog invloed op de werking van de pil hebben. Dat zou dan hetzelfde effect hebben als een paar vergeten pillen. Als ze van de menstruatie af wilt, kan ze de pil beter doorslikken en dan telkens na 3 strippen een stopweek inlassen.

Reageren
Reageer op: vraagje betreft pil vergeten
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.