- Anoniem22 februari 2018 om 15:53
Mijn vriendin had gisteren normaliter de laatste pil maar ze was die vergeten. In de bijsluiter en online lees ik vaak betreft het vergeten van 2 pillen inplaats van 1.
Mijn vraag is dus omdat ze de allerlaatste pil niet had genomen: Dat ze die laatste pil niet hoeft in te nemen en meteen kan beginnen met de stopweek toch?
Zijn we dan nog veilig? en mocht ze wel die pil genomen hebben kan ze dan alsnog stoppen of moet ze perse dan een blijven doorslikken? Ik weet namelijk niet of die laatste pil alsnog innemen iets ontregelt.
5 reactiesReagerenJohn (moderator)
22 februari 2018 om 16:06Ze kan meteen met de stopweek beginnen, dat is geen probleem. Ze is en blijft gewoon beschermd. Ze moet er wel rekening mee houden dat ze dan ook een dag eerder met de nieuwe strip moet beginnen. Ze heeft dan als het goed op dinsdag de laatste pil genomen en moet dan uiterlijk volgende week woensdag weer met de de nieuwe strip starten.
ReagerenAnoniem22 februari 2018 om 16:15is het ook erg om het een dag of 2 dagen eerder te slikken? bijvoorbeeld, als de laatste pil op woensdag is en de 7de dag de volgende woensdag is, pakt ze de pil op dinsdag.
Nu wordt het waarschijnlijk omdat gisteren dus de laatste dag is, dat ze de pil Maandag of zelfs zondag weer zal pakken. Ik hoop dat dit geen probleem is?
ReagerenJohn (moderator)
22 februari 2018 om 16:29De stopweek met 2 dagen inkorten is geen probleem. Maar korter moet ze niet worden.
Even voor de duidelijkheid: een stopweek heeft 7 pilvrije dagen. Als op woensdag de laatste pil is genomen, begin je weer 7 pilvrije dagen later en dat is dan donderdag.Het was gisteren niet de laatste dag want ze had ze gisteren vergeten. De laatste dag was dan dus dinsdag. Dan zou zou ze uiterlijk volgende week woensdag weer moeten beginnen. Op maandag weer starten is geen probleem.
ReagerenAnoniem22 februari 2018 om 16:55Ik begrijp het. raargenoeg nemen wij de zelfde dag in de volgende week altijd aan als de 7de dag. Zoals ik al aangaf in mijn vorige reactie – woensdag de laatste pil en volgende woensdag maximaal de nieuwe pil pakken. Hadden wij blijkbaar beiden niet goed bedacht.
Echter nog 1 vraagje, wat wellicht wat stom is, maar waarom zou bijvoorbeeld iemand niet een menstruatie 3 dagen eerde kunnen stoppen, zoals u vermeld?
ReagerenJohn (moderator)
22 februari 2018 om 17:15Omdat dat niet goed is. Bovendien is er geen enkele garantie dat de menstruatie dan ook stopt. Je hebt alleen maar meer kans op doorbraakbloedingen . Als de stopweek te kort is, kan dat ook nog invloed op de werking van de pil hebben. Dat zou dan hetzelfde effect hebben als een paar vergeten pillen. Als ze van de menstruatie af wilt, kan ze de pil beter doorslikken en dan telkens na 3 strippen een stopweek inlassen.
Reageren