- Hart29 mei 2017 om 07:20
Hoi allemaal,
1,5 jaar geleden heb ik een koperspiraal laten plaatsen bij de huisarts. Naast een pijnlijke eerste maand, heb ik verder geen pijnlijke problemen gehad.
Ook heb ik sinds een jaar een burn-out en last van slapeloosheid. Dit leek eerst heel duidelijk door de stress te komen, maar het laatste jaar houd ik het bij en heb ik telkens tijdens mijn menstruatie last van slapeloze nachten. Het voelt dan alsof ik 10 koppen koffie gedronken heb vlak voor het slapengaan.
Steeds meer begin ik te denken dat mijn slapeloosheid (en zelfs mijn burn-out) mede veroorzaakt wordt door de koperspiraal. Is dit mogelijk?
Ik heb destijds juist voor een hormoonvrijmidel gekozen, maar sinds ik de koperspiraal heb is er zoveel veranderd.Alvast bedankt!
4 reactiesReagerenJohn (moderator)
29 mei 2017 om 09:32Het is onwaarschijnlijk dat de klachten door de koperspiraal worden veroorzaakt.
ReagerenCatootje29 mei 2017 om 16:29Een burn out lijkt me andere oorzaken hebben. Wel kan je er klachten van krijgen. Het is toch een lichaamsvreemd voorwerp in je lichaam en daarbij zorgt het koper voor een verstoorde zink-/koperbalans ten nadele van het zink. Anders gezegd, je krijgt er een zinktekort door. Daar zink belangrijk is voor je hormonen en allerlei lichaamsprocessen kan het een en ander ontregelen in je lichaam.
Heb zelf een pessarium omdat ik ook weinig kan hebben. Nu wel een poos ongebruikt omdat een relatie toch niet lukt.
ReagerenM R13 juli 2025 om 04:15Beste Hart,
Ik zie dat je bericht uit 2017 komt. Ik ben erg benieuwd of je de koperspiraal hebt laten verwijderen en hoe de klachten nu zijn?
Ik heb namelijk dezelfde klachten en heb ook het idee dat dat door de koper spiraal komt.
Slapeloze nachten paar dagen voor ongesteldheid en tijdens ongesteldheid. Maar ook lichte hartkloppingen etc.Ik ben erg benieuwd!
Met vriendelijke groet,
ReagerenM2 oktober 2025 om 06:38Ik heb koperspiraal laten verwijderen en lijk accuut de overgang ingegaan te zijn ..slaap nog maar 3.5 u
Reageren
Kan dat komen doordat ik eerder teveel koper had? Ding was wel al 7 jaar oud dus gaf niet veel meer af denk ik (gynefix) Ben 53 en nog elke maand ongesteld en dacht dat dat miss door de spiraal kwam. Net begonnen nieuwe baan. Heel veel spijt laten verwijderen.



