- Mer9 mei 2017 om 20:04
Afgelopen vrijdag (ovulatiedag), na veel buikpijn, die ochtend nog me mirena na zes maanden eruit laten halen. Ik ben direct begonnen met microgynon 30. Huisarts zei dat ik direct veilig was/ben als ik seksueel gemeenschap zou hebben. Echter lees ik nu in de bijsluiter en overal op internet dat je na verwijderen mirena en start pil eerste 7 dagen ook bijv. Condoom moet gebruiken. Dit heb ik niet gedaan! Mijn arts gelovende…en nu?.. Kan ik nu zwanger zijn? Aangezien t ook me ovulatieperiode is en gemeenschap had zonder condoom…. Alvast bedankt voor jullie reacties ik wacht met spanning. Ik bel sowieso zo snel mogelijk me huisarts op.
6 reactiesReagerenJohn (moderator)
9 mei 2017 om 20:26Je had inderdaad 7 dagen aanvullende maatregelen moeten nemen. Het is dus mogelijk dat je zwanger raakt.
ReagerenMer9 mei 2017 om 20:30Ja ik baal dus, want geloofde mijn huisarts. Ik had ook gewoon voor zekerheid de bijsluiter moeten lezen…. Ook nog eens dat et me ovulatieperiode is.
ReagerenJohn (moderator)
9 mei 2017 om 20:56Niet jezelf de schuld geven. Je mag toch verwachten dat de informatie die je van de huisarts krijgt klopt.
ReagerenMer10 mei 2017 om 08:44Ik heb de apotheek gesproken en die vertelt mij idd dat ik mogelijk zwanger kan zijn. de huisarts daarna gesproken en die zegt dat omdat de mirena plaatselijk ook hormonen gaf en ik direct over ben op de pil zwangerschap niet mogelijk is. Nu weet ik niet waar ik an toe ben… de bijsluiter apotheek en internet over vruchtbaarheid na verwijderen mirena versus huisarts. Help
ReagerenJohn (moderator)
10 mei 2017 om 10:41Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) zegt hierover het volgende:
● Overschakeling van een methode op basis van progestagenen alleen (pil, injectie of implantaat met alleen progestagenen of een spiraaltje dat een progestageen afgeeft)
U kunt elke dag overschakelen van de pil die alleen progestagenen bevat (of overschakelen van een implantaat of een spiraaltje op de dag van verwijdering, overschakeling van een injecteerbaar product als de volgende injectie moet worden gegeven), maar in al deze gevallen moet u extra beschermende maatregelen nemen (bijvoorbeeld een condoom gebruiken) gedurende de eerste 7 dagen dat u de tabletten inneemt.
Dat is ook de informatie die de fabrikant geeft.
ReagerenMer10 mei 2017 om 10:49Dankjewel voor je reactie. Ik denk meer dat et echt mogelijk is inderdaaf dan dat t niet zo is. Dan maar testen volgende week ergens ff wachten nog.
Reageren