- Anoniem30 april 2017 om 22:00
Voordat ik de pil daadwerkelijk doorslik, heb ik meestal 10 á 15 seconden de pil in m’n mond. Doe ik niet expres, maar gebeurt gewoon. Kan het zijn dat de pil daardoor iets minder wordt opgenomen? Ik ben bang dat ik anders niet meer veilig ben..
12 reactiesReagerenJohn (moderator)
30 april 2017 om 22:50Doe ik niet expres, maar gebeurt gewoon. Dat is natuurlijk onzin. Dat gebeurt niet “gewoon”. Hier kies je toch zelf voor. Je kunt de pil ook meteen doorslikken.
Het is niet de bedoeling om de pil zo te nemen. Slik ze gewoon door met wat water. Als de pil zo in je mond smelt, kan dat invloed hebben op de betrouwbaarheid.
ReagerenAnoniem1 mei 2017 om 07:33Ik had niet zo’n ‘boos’ antwoord verwacht. Het gaat meestal na 10 a 15 seconden omdat ik moeite heb met slikken. Klinkt heel stom voor zo’n klein pilletje 🙁 Maar laten smelten doe ik niet! Het enige wat ik graag wil weten is of de werking van de pil afneemt als ik dat doe en of ik nu nog veilig ben?
ReagerenJohn (moderator)
1 mei 2017 om 09:31Het antwoord was toch echt niet “boos” bedoeld hoor. Je geeft nou de reden waarom je ze niet meteen kunt doorslikken. Dus het gebeurd niet “gewoon zomaar”.
Zoals ik al schreef, kan het invloed hebben als de pil in je mond oplost. Als dat niet gebeurd, is er niets aan de hand. Maar beter is om de pil meteen door te slikken. Probeer ze dan met wat voedsel in te nemen. Een lepel appelmoes of yoghurt bijvoorbeeld. Het gaan niet alleen om de werkzaamheid van de pil, maar de hulpstoffen die in de pil zijn gebruikt, kunnen als de pil begint op te lossen, irritaties in mond of keel veroorzaken.
ReagerenAnoniem1 mei 2017 om 10:28Bedankt voor dit antwoord. Ik ga het proberen om het met appelmoes of yoghurt in te nemen. Ik weet dat de pil niet uiteenvalt m’n mond, want anders had ik dat ook wel geproefd, maar soms heb ik wel een klein beetje roze op m’n tong gehad als ik na het doorslikken in de spiegel keek. Is dat dan ook al het oplossen van de pil wat je bedoelt? Want dan zou ik alsnog niet beschermd zijn.
Het was echt max 15 seconden dat ik de pil in m’n mond heb gehad. Soms is het minder dan 10 seconden, andere keer ongeveer 11 of 12 seconden. Heb het niet exact geteld.
Ik vind het vervelend om het op deze manier te vragen, maar wil me geen zorgen hoeven maken als dat niet nodig is.
ReagerenJohn (moderator)
1 mei 2017 om 10:46Dat roze is dan van de pil. Maar dat wil niet zeggen dat ze dan opgelost is. Dat is alleen maar het buitenlaagje. Maar dat zou dus wel irritaties kunnen veroorzaken.
ReagerenAnoniem1 mei 2017 om 12:22Oke, dan weet ik dat de pil niet opgelost is geweest, maar dat het slechts van het buitenlaagje van de pil was. Heb nog geen last van irritaties gehad, maar ga er wel opletten om de pil met eten door te slikken.
Nog 1 laatste vraag: Er is geen aantal seconden dat de pil in de mond mag zitten, want in principe moet je het gewoon in één keer doorslikken, dat weet ik. Maar met maximaal 15 seconden de pil in de mond lost de pil toch ook niet op? Dat zou erg snel zijn.
ReagerenJohn (moderator)
1 mei 2017 om 12:35Dat is een vraag die ik moeilijk kan beantwoorden. Dat is van meerdere omstandigheden afhankelijk. Maar kunt ervan uitgaan dat je het wel gemerkt zou hebben.
ReagerenAnoniem1 mei 2017 om 13:53Ik heb altijd vlak voordat ik de pil ging doorslikken nog in de spiegel gekeken, (hij lag dan al een paar seconden in m’n mond) en dan zag ik ‘m gewoon nog op m’n tong liggen, dus dan is ie niet gesmolten geweest. Kan ik er dan vanuit gaan dat de pil z’n werk heeft gedaan?
ReagerenJohn (moderator)
1 mei 2017 om 17:26Ja. Ze was immers niet opgelost
ReagerenAnoniem6 augustus 2018 om 13:28ik slik de pil altijd in de ochtend maar kan dat eigenlijk wel ivm dat je daarna gaat eten ? Want bij de meeste medicijnen mag je dan bijv een half uur daarna niet eten.
ReagerenJohn (moderator)
7 augustus 2018 om 01:52Dat is verder geen probleem
ReagerenMeisjes17 april 2019 om 17:47Is het erg als je de pil miss maar half inslikt ik heb tamelijk ook problemen met slikken ik heb al seks met mijn vriendje zonder condoom en soms slik ik de pil maar half of een kwart in omdat de rest miss in het water zit of in mijn mond omdat ik soms twee keer de pil moet inslikken kan ik hier dan door zwanger worden?
Reageren