- Emma18 april 2017 om 09:34
Hallo.
Ik ben 21 jaar oud en 2 jaar geleden gestopt met mijn pil. Ik werd er depressief door en had meerdere klachten. Die zijn gelukkig voorbij, maar ik ben nog steeds niet regelmatig ongesteld. Het is inmiddels alweer 2 maanden terug en daarvoor duurde het ook maanden voor ik ongesteld werd.
Wat kan dit betekenen en wat kan ik hieraan doen?
2 reactiesReagerenJohn (moderator)
18 april 2017 om 10:19Dat is zonder onderzoek moeilijk te zeggen. Vraag aan de huisarts een verwijzing voor de gynaecoloog.
ReagerenCatootje18 april 2017 om 18:14Pilgebruik kan een en ander ontregelen in je lichaam. Zo zorgt het voor verhoogde uitscheiding van bepaalde stoffen als zink, magnesium, diverse B-vitaminen en vitamine C. Voor een goede hormoonwerking zijn deze en andere stoffen nodig, ook bijv gammalinoleenzuur, omega 3, vitamine D en aminozuren als lysine.
Ook zorgt de pil voor een toestand van oestrogeendominantie, een situatie waarbij het oestrogeen te hoog is ten opzichte van het progesteron. Dit is weer bij te sturen met goede voeding, genoemde stoffen en aanvullende middelen. Zo kunnen bijv kurkuma en maca helpen je hormonen te balanceren. Gebruik zelf natuurlijke progesteroncrème voor mijn cyclus en menstruatie.
Je kan eens googlen op insulineresistentie en oestrogeendominantie en wat er aan te doen.
Reageren