- AH13 februari 2017 om 09:24
Hallo,
Ik slik elke avond rond 11 uur de pil en de volgende ochtend heb ik last van waterdunne ontlasting. Dit is pas sinds een dag en zit nu net aan het einde van mn eerste week slikken. Eergisteren nog seks gehad. Nu is de regel dat als je last hebt van diarree vier uur na innemen de bescherming afneemt van de pil. Maar ik heb het dus de volgende ochtend. Nu vraag ik me af of ik dan nog wel veilig ben.
Met vriendendelijke groet,
A7 reactiesReagerenJohn (moderator)
13 februari 2017 om 11:09Diarree heeft alleen maar invloed op de werking van de pil als dat binnen 4 uur na het innemen is. Als je 3 dagen achter elkaar alleen maar waterdunne diarree hebt de hele dag door heeft het wel invloed op de pil en is het beter om aanvullende maatregelen (condoom) te gebruiken.
ReagerenAH13 februari 2017 om 11:39Hallo Tandor,
Bedankt voor uw antwoord! Dat staat inderdaad in mijn bijsluiter. De vraag is alleen dat als ik hem inneem voor mijn slaap en de volgende ochtend er last van heb, die regel ook nog geld. Theoretisch gezien niet, maar ligt het dan letterlijk aan de tijd hoe lang je de ontlasting ‘in’ je houdt? En als ik het een paar dagen achter elkaar ga krijgen, waar ik bang voor ben, dan zijn de afgelopen 7 dagen toch ook riskant geweest voor seks? Ik slik vanavond mijn laatste pil voor de eerste week.
ReagerenJohn (moderator)
13 februari 2017 om 11:53Als het maar een keer diarree is heeft dat geen invloed. Alleen als je meerdere dagen achter elkaar alleen maar waterdunne diarree zou hebben. Dan raakt namelijk het opname proces in de darmen verstoord. 7 dagen voorafgaand is wat lang, maar in principe zouden 3 dagen voor de diarree ook nog wat risico kunnen geven. Maar dat risico acht ik uiterst klein
ReagerenAH13 februari 2017 om 12:15Ik begrijp het, hartstikke bedankt. Ik wacht even drie weken af en kan dan eventueel een test doen. Ik zal pas weer dingen ondernemen als ik volledig zeker ben van mijn bescherming.
Met vriendelijke groet,
A
ReagerenAH13 februari 2017 om 12:49Sorry ik heb toch nog een vraag. Vanaf wanneer is mijn pil weer betrouwbaar als ik nu in week 1 zit? Pas als ik weer aan een nieuwe strip begin?
ReagerenJohn (moderator)
13 februari 2017 om 12:587 dagen nadat de diarree is gestopt.
ReagerenAH13 februari 2017 om 13:05Bedankt!
Reageren