- Anoniem31 januari 2017 om 19:18
Hoi,
Ik wil graag weten in hoeverre ik met de volgende situatie veilig ben:
Van 20 december – 27 december heb ik voor een blaasontsteking nitrofurantoine geslikt. Omdat het toen nog niet helemaal over was, heb ik een vervolgkuur geslikt: amoxicilline, van 30 december tot 6 januari. Van de amoxicilline hoorde ik van een apothekersassistente dat deze een verminderde werking had op de pil. Anderen zeggen weer van niet.
Tijdens de antibiotica heb ik wel last van diarree gehad een aantal dagen. Daarom ook bewust gekozen om geen onveilige seks te doen. Overigens was dit wel in m’n stopweek.Ik ben daarna op 7 januari weer begonnen met een nieuwe strip. En op ongeveer 14, 15 en 16 januari had ik weer last van diarree. Dit was wel ruim 12 uur na inname van de pil. Ik weet ook dat meerdere dagen diarree ook voor een vermindering van de werking van de pil kan zorgen.
Ik heb de pil verder wel gewoon geslikt. Nu heb ik op 28 januari weer voor het eerst onveilige seks gehad. Maar ik zit hier even mee:
– Men zegt dat antibiotica nog tot 2 weken na laatste inname kan doorwerken in het lichaam. Dus wanneer was de pil weer veilig? Voor mij zou dat dan 20 januari zijn geweest ( 6 januari + 14 dagen).
– Omdat ik ook last van diarree heb gehad tijdens m’n strip, is het toch ook zo dat je om weer veilig te zijn 7 dagen achtereen de pil moet hebben geslikt? Dat heb ik dus wel gedaan, maar vraag me ook af hoe dat zich dan weerhoudt tot het doorwerken van de antibiotica.
Een heel verhaal, maar hoop dat het een beetje duidelijk is. Kunnen jullie mij vragen beantwoorden en vertellen of ik beschermd was afgelopen zaterdag?
3 reactiesReagerenJohn (moderator)
31 januari 2017 om 21:12Diarree heeft invloed op de pil als je ze slikt, omdat ze dan minder goed wordt opgenomen. Tijdens de stopweek is dat niet aan de orde en heeft diarree dus geen invloed op de pil.
Als AB al invloed heeft op de pil, is dat alleen maar dan als je ze ook inneemt. Dat werkt geen 2 weken door op de pil
ReagerenAnoniem31 januari 2017 om 21:28Oke, dank je voor je reactie.
Maar ik heb dus ook tijdens het slikken van de pil, in m’n tweede week van de strip diarree gehad. Ongeveer 3 dagen. Het was wel steeds ruim na het innemen van de pil (+13 uur) en de eerste dag was erger qua diarree dan de dagen erna. Het was niet bijvoorbeeld dat het er als plas uitkwam of zo.Ben ik ook dan beschermd geweest afgelopen zaterdag? Ik ben 7 januari begonnen met nieuwe strip. 14,15,16 (17) januari had ik dan diarree en 28 januari (afgelopen zaterdag dus) had ik weer voor het eerst onveilige seks.
Reageren
Ik was in principe vrijdag klaar met m’n strip, maar heb voor de zekerheid nog 1 pil extra genomen zaterdag. Zit nu in m’n stopweek.John (moderator)
31 januari 2017 om 22:14Dat zou verder geen probleem moeten zijn. Je hebt na de diarree die 7 dagen in acht genomen
Reageren