- Anoniem14 juni 2016 om 19:46
Al enkele jaren heb ik last van tinteling en zwelling aan mijn lippen en gehemelte als ik bepaald fruit eet (aardbei, kiwi, apel, etc.) nu heb ik sinds een week dezelfde klachten in lichtere mate als ik watermeloen eet. Ik ben nooit getest op allergieën ik ben gewoon voorzichtig met bepaalde fruitsoorten al eet ik ze soms ook wel omdat ik het gewoon erg lekker vind. Maar mijn vraag is eigenlijk of het kwaad kan en wat ik er eventueel aan kan doen? Is het bijv. Een stofje wat overeenkomt in deze soorten vruchten of zijn het toch meerdere dingen waar ik dan op reageer?
6 reactiesReagerenJohn (moderator)
14 juni 2016 om 19:50Het is in ieder geval een allergie.
Reageren
Ga dus naar de huisarts en vraag om een allergie test.Lilarane14 juni 2016 om 20:00Wat heeft een allergietest in een dergelijk geval voor toegevoegde waarde? Ik weet dat ik er een bepaalde reactie op heb, een allergietest zal dat waarschijnlijk bevestigen maar dan weet ik toch niet meer dan ik nu al weet? Er komen nu alleen blijkbaar meer dingen bij waar ik op reageer….
ReagerenJohn (moderator)
14 juni 2016 om 20:08Met een allergietest krijg in ieder geval een duidelijk waar je allemaal allergisch voor bent. Dat weet je nu niet… Dus ja, dan weet je meer dan nu.
Daarnaast kan de huisarts iets voorschrijven tegen de allergische reactie.
ReagerenLilarane14 juni 2016 om 20:13Dank voor je reactie! Misschien toch maar eens gaan doen dan, zie er een beetje tegen op vandaar dat ik het nooit heb laten testen. Maar nu ik ineens ook op de watermeloen reageer schrok ik wel even en was ik vooral benieuwd of dit toevallig zelfde stofjes bevat als het andere fruit of dat ik toch op moet gaan passen met dit soort dingen. Maar misschien inderdaad beter om het even hoed uit te laten zoeken.
ReagerenAnoniem15 juni 2016 om 13:17hoi Lilarane , je kan dan in ieder geval ook voorkomen dat je een allergie voor meerdere producten opbouwt. Een allergie/reactie maakt toch wel iets kapot .
Allergietesten zijn niet vervelend, ik denk dat de huisarts eerst test vanuit je bloed of je een hoge IGe waarde hebt …deze geeft nl aan of je allergisch bent …als dat aangegeven wordt , zal hij je door verwijzen en dmv krassen en meerdere bloedtesten zal je getest worden 🙂 succes !kreeg je met kiwi geen blaasjes en jeuk in je hand ?
ReagerenAnoniem15 juni 2016 om 13:26Ik ben niet zo’n held met bloedprikken vandaar dat ik er beetje tegen opzie 😉
Reageren
En ja ik krijgt ook jeuk, rode vlekken en blaasjes als ik het klaar maak, ook van appeltje, aardbeien, peer etc. klaarmaken. Aardappelen schillen doe ik ook niet want zelfs met handschoentjes aan krijg ik toch een lichte reactie.