Hallo, ik heb sinds twee weken last van een tintelende bovenlip (help). Ik weet niet waardoor dit komt. Herkent iemand dit of moet ik hier mee naar de huisarts?
Tintelingen in de lippen kunnen het gevolg zijn van een allergie. Heb je nog andere medische problemen of zijn de tintelingen het enige? Kun je iets zien aan de huid van de bovenste lip? Is er iets dat anders is, dat opvalt?
Tintelende lippen gaat vaak gepaard met een verlies van gevoel in de lippen. Dit wordt een paresthesie genoemd. Meestal is de oorzaak onschuldig. Voorbeelden zijn allergische reacties op bepaalde voedingsmiddelen of gifstoffen of juist tekorten aan bepaalde stoffen die in gezonde voeding zitten maar juist te weinig gegeten worden. Een andere diagnose id perifere neuropathie, een vorm van schade aan de zenuwen dat een tintelend en verdoofd gevoel geeft in de lippen. Een van de mogelijke oorzaken van perifere neuropathie is diabetes op den duur en indien onvoldoende behandeld schade aan de zenuwen kan veroorzaken. Een derde oorzaak is het 'fenomeen van Raynaud' waarbij de bloedvaten in de buurt van het oppervlak van de huid (in dit geval de lippen) nauwe worden als het koud is. Ook als je ineens heel erg schrikt, of als je langdurig gespannen bent zonder er iets aan te doen, kunnen de lippen plotseling gaan tintelen. Dit wordt dan veroorzaakt door hyperventilatie waarbij het kooldioxide te hoog wordt in het bloed omdat je niet meer goed ademt. Zeldzamere oorzaken zijn een tekort aan kalium, calcium en fosfaat in het lichaam, en vaak heb je dan ook in ander delen van het lichaam klachten zoals vermoeidheid en spierpijn. Infecties, zoals herpes, lepra, multiple sclerose, vergiftiging, bijwerkingen van medicijnen en overmatig alcoholgebruik zijn de andere bekende oorzaken van tintelingen in de lippen.
hallo , heb ook tintelingengen in mijn linkerschouderblad en in mijn rechterhand,maar dit is denk ik carpaaltunnelcindroom.daar ben ik al aan geholpen .
Het carpaal tunnel syndroom kenmerkt zich door de symptomen: nachtelijke tintelingen en pijn in de hand die patiënt wakker maken; neiging tot wapperen met de handen opdat de klachten verminderen; verminderd gevoel in de duim, wijsvinger, middelvinger en een gedeelte van de ringvinger; onhandigheid en gevoel van krachtverlies in de hand (bijvoorbeeld bij wringen van een dweil of schrijven); regelmatig dubbelzijdig voorkomen; ook overdag kunnen tintelingen en pijn voorkomen bijvoorbeeld bij fietsen, gebruik van de computermuis, enz.; varieert van matige pijn in de hand of onderarm tot zeer hevige pijn die bijvoorbeeld het slapen onmogelijk kan maken; in sommige gevallen kan de pijn zich verspreiden over de volledige arm.
Heb er ook soms last van en blijkt gewoon slaapgebrek te zijn, eens goed uitrusten dus...