Zoeken Vraag het forum

Arts wil allergie niet onderzoeken?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hallo!

Ik zit met een ‘probleem’. Toen ik nog heel klein was had ik regelmatig (2x p.j. tegen de lente en in de herfst) last van hoesten en benauwdheid. Huisarts kon nooit iets horen, maar weet het wel aan bronchitis. Werd opgelost met puffers.
    Inmiddels heb ik in deze periode enkel last een flinke verkoudheid en wat hoesten. Het was echter een stuk minder, dus heb mezelf er nooit druk om gemaakt.
    Het lijkt echter terug te zijn. Ik heb last van een erge hoestprikkel bovenaan in mijn luchtpijp. De prikkel stopt zodra ik overgegeven heb (overgeven is als gevolg van het hevige hoesten). De klachten kwamen dus weer rond dezelfde periode, het is een droge hoest (geen last van slijm o.i.d.), het kwam na de gebruikelijke flinke verkoudheid (die is normaal na 1,5 week zo goed als over, nu werd het hoesten echter alleen maar erger). Uiteindelijk ben ik naar de huisarts gegaan die weer niets kon horen maar het wel weer weet aan bronchitis. Ik kreeg weer een antibiotica kuur.
    Gezien de aard van de klachten lijkt het voor mij meer op een allergie. De huisarts zag de overeenkomst en ik mocht een bloedtest doen die inhalatieallergieën opspoort. Hieruit is echter niets gekomen (uitslag was binnen een dag binnen).
    De antibiotica heeft naar mijn idee niet zozeer invloed gehad op het hoesten. Het is wel wat minder geworden, maar na een kuur van 7 dagen nog niet over. Het minderen begon ook pas na een dag of 5.
    Daar ik vrijwel zeker ben dat ik geprikkeld wordt door iets dat in de lucht hangt heb ik gevraagd of ik verder onderzocht kan worden. Dit is volgens mijn huisarts niet mogelijk. Van vroeger weet ik echter dat ik ook andere testen (zoals een krasjestest op mijn arm) heb gehad.
    Wat denken jullie hiervan? Heeft het zin om een second opinion te vragen bij een andere arts?

Alvast bedankt :)!

3 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Over het algemeen doet de longarts cq. de poli longziekten een uitgebreide allergietest. Vraag de huisarts om een verwijzing of ga naar een andere huisarts.

Reageren
    Anoniem

Ik zit nu ook in zo’n cirkel. De dokter zegt, vertrouw op je lichaam en de virus of bacterie ruimt het zelf wel op. Echter ben ik zelf ook al sinds vorige week donderdag verkouden geen enkele verbetering. Reuk en smaak heb ik niet meer.

Heb precies hetzelfde probleem, ik wil wel naar de dokter maar die gast wil mij niet helpen. Mijn advies naar jouw, wat ik zelf ook ga doen is, eerst even zelf uitzoeken wat het kan zijn. Bij jou lijkt het meer op een allergie, k zou gewoon een verwijskaart vragen van de dokter naar een: Allergologie.

Mocht die dit niet doen, gewoon hard woordje met die vent hebben. Succes

Reageren
    John (moderator)

Als je sinds vorige week verkouden bent heeft je huisarts nog gelijk ook. Ik zou ook niet weten wat je huisarts hieraan zou moeten doen. Het is een virusinfectie en die moet in de regel vanzelf ook weer overgaan. Boven is een week verkouden heel normaal en zelfs kort. Je zou er zelf wat aan kunnen doen. Bij een verstopte neus kun je stomen of een neusspray gebruiken.
    Antibiotica hoef je voor een virusinfectie niet te gebruiken. Die helpen namelijk niet tegen virusinfecties.

Reageren
Reageer op: Arts wil allergie niet onderzoeken?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.