- jopie12 juni 2011 om 21:14
Mijn zoontje van 5,5 is nu 109 cm lang en heeft sinds oktober 2009 schoenmaat 28. Van de week hebben we maar 29 gekocht, want zijn voeten leken hem pijn te doen en bleken een paar milimeter te zijn gegroeid (hoog in 28). Dus eigenlijk bijna geen groei in zijn voeten sinds hij nog geen 4 jaar was!
Nu blijkt zijn groeicurve ineens af te wijken. Hij volgde altijd strikt de -1 lijn (1997 groeicurve) en week daar echt niet van af.
Nu blijkt hij sinds een aantal maanden weldegelijk af te wijken en nadert bijna de -2 lijn!
Naast dat zijn voeten klein blijven (hij had altijd grote voeten trouwens, eerste schoentje toen hij 11 maanden was, was maat 20, hij liep toen al los), zijn zijn voetzolen gekloofd (niet tussen de tenen!) en erg dun en droog net als zijn handen. Constant losse vellen erop en we blijven smeren.Hij heeft last van het paraberksyndroom (bewezen) met meervoudige reacties op fruit. Tevens is er coeliakie in de familie, maar bloedtesten hebben (nog?) niks uitgewezen. Ook heeft hij hoe dan ook een droge huid.
Zijn zusje heeft ernstige voedselallergie (o.a. voor graan, incl boekweit ed, melk rundvlees, varkensvlees, peer, aardbei en nog het één en ander).Mijn vraag is vooral: heeft dit te maken met een allergie? En moeten we naar een arts ermee, want huisarts en andere artsen noemen stilstand van de groei van voeten normaal, maar is 1,5 jaar lang echt normaal of ben ik de enigste die dit raar vind?
Hopelijk reacties en ervaringen!!
Jopie4 reactiesReagerenNicole12 juni 2011 om 21:33Hoe ontwikkelt zich zijn lengte groei (zie: http://www.kindengroei.nl/site/index.php?id=36#c34
Reageren
En hoe ontwikkelt zijn gewicht? (zie: http://www.ouders.nl/pdf/cht_wfa_boys_z_0_5.pdf)
Wijken zijn voeten meer dan 2 standaarddeviaties af van de gemiddelde lengte? Is dat wat u bedoelt?jopie14 juni 2011 om 10:22Hoi Nicole,
Zijn lengte zit nu een fractie boven de -2 sd-lijn, denk dat jij dat bedoelt afwijking van 2 standaarddeviaties?
Zijn gewicht is iets boven het gemiddelde voor zijn lengte, mede dankzij een chronische verstopping waardoor veel ontlasting in zijn buik blijft hangen, want armen en benen zijn normaal tot dun in vergelijking met zijn buik.
Zijn voeten weet ik niet, het enigste dat ik weet is dat ze nauwelijks gegroeid zijn sinds anderhalf jaar terug. Bij normale groei (2 maten per jaar), zou hij nu minstens maat 32 hebben, maar hij bereikt net aan maat 29 nu (zit er nog onder qua meting).
Heb je hier wat aan?Jopie
ReagerenTom14 juni 2011 om 14:33Een dergelijke ‘knik’ in de groeicurve is volgens mij niet normaal, evenmin als het normaal is dat ontlasting zich ophoopt in de maag. Ik ben het dus niet eens met de huisarts. De groei geeft informatie over de gezondheid van een kind. Een groeicurve is een middel om na te gaan of een kind goed groeit. Afwijkingen in de groeicurve bij een specifiek kind, vergelijken met de gemiddelde groei van gezonde kinderen is een indicatie voor de gezondheid van het onderzochte kind. Er is een duidelijke reden tot zorg wanneer een kind ten eerste afwijkt van zijn eigen groeilijn, die op dat moment dus een knik begint te vertonen, en ten tweede als deze knik niet kenmerkend is voor de fase waarin het gemiddelde kind van die leeftijd zou zitten. Er moet dan onderzocht worden hoe dat komt en wat voor actie er eventueel ondernomen moet worden.
Reageren
Let wel: Eén afwijkende meting is onvoldoende om te spreken van een trendbreuk. Er zijn dus meerdere meetwaarden nodig, gemeten op verschillende tijdstippen om een ’trendbreuk’ te kunnen vaststellen.
Vraag: zijn er al meerdere metingen gedaan die afwijkend zijn en wijzen op een afwijkende trend?
Vraag: wat is de verklaring van de huisarts voor de zich ophopende ontlasting bij uw kind, waarvan de huisarts meent dat dit onschuldig is?jopie18 juli 2011 om 21:28We zijn nu een paar weken verder. De huisarts vond de groei niet direct alarmerend, maar gaat die wel in de gaten houden. Bij haar over 6 maanden terugkomen. Zijn diëtiste wil graag een tussenmeting doen, dus bij haar over 3 maanden langskomen.
Ondertussen heeft mijn zoontje weer meer last gekregen van zijn buik waarmee ik morgen maar wéér langs de huisarts ga evenals de huiduitslag op handpalmen en voetzolen. Krijgen er nu Ureumcreme voor, maar zodra we ook maar één keer vergeten te smeren, liggen zijn handen en voeten direct weer open. Helaas zijn het niet alleen schilfers, het is rood en jeukt enorm bij zijn handen terwijl de voeten jeuken en pijn doen.
Ik heb de Macrogol verhoogd omdat ik weer een verstopping vermoedde, maar of hij nou 1 of 5 keer per dag poept, het maakt niks uit op de buikpijn en moeheid die hij heeft.Het begint op een coeliakieverhaal te lijken (mijn dochtertje mag geen graan vanwege heftige reactie op tarwevrij dieet waarbij ze blaasjes in / op handpalmen en voetzolen kreeg van rogge of haver in meergranenrijstewafels). Zij kan echter niet getest worden omdat ze geen granen binnenkrijgt. Ze groeit nu trouwens eindelijk beter en is niet meer ondervoed.
Maar ja, als ik bij de huisarts binnenkom daarmee, dan schiet ik er nog steeds niks mee op. Hij is al een keer getest, maar zou rond 6 jaar nog eens getest worden als de klachten bleven, Nou ja, ik hoop dat vervroeging van de bloedtest mogelijk is, want zijn handen gaan letterlijk kapot, hij is constant moe terwijl hij waarschijnlijk ADHD heeft met vooral de Hyperheid, 24 uur per dag buikpijn, knik in de groeilijn…. Tenzij dit allemaal aan het paraberk-syndroom gekoppeld mag worden, want dan weet ik het wel, mag hij even helemaal niks meer van die lijst en dan één voor één provoceren. Net als bij mijn dochtertje die niet alleen voor granen allergisch lijkt te zijn, ook voor melk, varkensvlees, rundvlees, peer, aardbei en nog het ”eén en ander.
Het zou fijn zijn als alle kwartjes eens gaan landen en ik meer duidelijkheid over zaken krijg, want dit geëxperimenteer en uitgezoek is misschien noodzakelijk, maar enorm, vermoeiend allemaal.
Jopie
Reageren