- Carola30 december 2023 om 17:22
Loop al 6 jaar bij de dokter.
Ze gooien alles op de overgang.
Maar heb alles bijgehouden van eten en drinken.
En kan denk ik ook niet meer tegen caffeine.
Ik ga wazig zien. Heb angst na een uurtje na koffie super heet.
S nachts zweten. Slecht slapen.
Het is een ramp want elke keer toch weer zin in koffie. En 2 bakken koffie of zwarte of groene thee gaat het helemaal slecht. Duizelig afwezi van gedachtenIvo8 mei 2024 om 20:58Jaar geleden in burnout belandt of nouja iig zwaar overwerkt na nieuwe baan die niet goed lag, redelijk grote verbouwing nieuwe woning en geboorte 2 nieuwe telgen werd het iets te veel allemaal.. dronk tot dan altijd veel koffie. Merk nu precies een jaar later nu ik er grotendeels bovenop ben dat ik van één kopje koffie s middags óf s avonds al last krijg van stress met klachten als prikkelbaarheid en onrust. Heb tig jaar geleden al eens gemerkt dat ik onrustig kan worden van koffie, zeker in grote hoeveelheden en sterktes maar nu ben ik er wel heel gevoelig voor geworden! Ga maar over op decafe, dan nergens last van! Misschien dat ik het over een jaar ofzo , wanneer ik mentaal volledig hersteld ben en mijn zenuwstelsel weer tot rust is gekomen, het weer beter kan hebben?
ReagerenAlias8 mei 2024 om 21:50Gewoon Decaf pakken, ik kan me al rot en opgejaagd voelen van 1 bak koffie. Drink al 1.5 jaar decaf, is in de meeste restaurants ook verkrijgbaar tegenwoordig. Caffeine heb je ook niet nodig om te functioneren dus zal decaf geen probleem zijn.
ReagerenRomy3 december 2024 om 21:12Denk dat ik er ook last van heb. En uit zich voornamelijk in hart overslagen.
Reageren
Nog iemand die daar last van heeft?Rec3 januari 2025 om 09:41Heel erg herkenbaar! Kopje koffie heeft voor mij gevoel het angst alleen maar erger gemaakt!
Reageren
Ook het gevoel van rusteloos en meer evenwicht stoornis, ja ziekte van menerie.
Dat gebeurt bij kopje koffie en groene thee en chocolade en ijs! Maar vooral die koffie merk ik meeste van.
Dus ik ben ermee bezig met minderen en ik wil proberen om ermee stoppen, en ik ga Rooibos thee drinken, munt thee, glas water.
Gelukkig is er ook decaf koffie dat is redelijk, maar let op, in decaf zit nog caffeine verwerkt, zo 3 a 4 MG caffeine!
Ik dronk totaal 4 koppen ; 3 koffie, 1 groene thee, en ik merk dat ik erg last van had van angst gevoel.
En toen ben ik met groene thee gestopt, en de koffie terug naar 2 kopjes en ja hallo veel beter gevoel! En Angst is ook wat gezakt.
En nu ben ik ermee bezig om proberen 1x kopje koffie als het maximaal houden, en als ik daar gewend ben, dan ga ik helft kopje doen en daarna stop ik ermee, als ik weer echt koffie wil dan neem ik decaf. Mensen, als jullie last van angst, rusteloos, duizelig, of onverklaarbaar klachten, dan zou ik zeker kijken hoeveel jij koffie drink, en eigenlijk alles wat met caffeine te maken heeft minderen en afkicken, en kijk eens hoe je dan voelt en dat je onverklaarbaar klachten ook weg gaan, echt moeite waard! Ik werd hier op gewezen door Jelle Hermus, hij schrijft dat allemaal in de blog en filmpje over het stoppen met koffie en wat gevolgen zijn en wat voordelen zijn. Dank je wel en ja hier ook veel verhalen gelezen wat herkenbaar zijn!!Piet24 januari 2025 om 13:44Hallo allemaal, bedankt voor alle reacties, fijn te lezen dat ik niet de enige ben.
Reageren
Ik drink normaal 4 koppen zwarte koffie, ik heb al jaren klachten van mijn spieren, enorm veel spanning.
Hierdoor pijn van nek en schouders tijdens het wandelen en last van spierspanning in mijn benen, onrustig slapen en midden in de nacht uit bed om rekoefeningen te doen.
Soorten is hierdoor lastig omdat ik daardoor nog meer spierspanning krijg.
Ik heb al van alles geprobeerd om wat rust in mijn lijf te krijgen, helaas heeft niets gewerkt.
Tot nu, ik drink minder koffie en heb veel minder last, ik ga proberen helemaal te stoppen met inname van cafeine.
Vreem dat ik door alle instanties nooit ben gewezen op mijn koffie inna.
Allen bedankt voor jullie ervaringenMar7 oktober 2025 om 22:26Ik drink dus normaliter geen koffie, maar had vandaag 2 cappuccino’s op en had last van droge mond en spierkrampen en hyperventilatie. Ik denk dat het komt door een vervelende ervaring met drugs vroeger en een burn-out. Dat je dmv het drinken van koffie je hartslag sneller gaat en dan toch weer angstiger word. Voor mij geen koffie meer!
ReagerenMichael14 november 2025 om 12:39Goed om te lezen dat er meer mensen zijn met deze problemen.. heerlijk zo’n bakje koffie.. of toch niet?
Jarenlange rare pijntjes in me lichaam en ik ben met van alles gestopt onder andere blowen, roken , antipsychotica en dat heeft allemaal mij wel beter gemaakt en toch bleef ik nog rare klachten houden en ben nu dus met caffeine aan het stoppen. Ik heb het eerder een maand volgehouden en de voordelen waren toen al een heldere geest en veel meer energie en minder pijntjes/spanning maar toch op een zwak moment weer eens koffie genomen…en nog een bakkie… binnen no time weer heel de spanning terug in me lichaam dus nu weer afkicken van JA ECHT die 3 bakkies die ik had genomen.. zo super gevoelig blijk ik ervoor te zijn en ben nu een week weer zonder.. het duurd even voor je daar dootheen ben en tot rust komt… mijn lichaam zit in een chronische stress staat door die zooi en is dus in de war op t moment en raakt in de stress zelfs als ik het eigenlijk niet ben maar ik merkte wel degelijk herstel in de periode zonder caffeine en dus nu weer verder.. binnenkort een full body ontspanningsmassage nemen wat ik iedereen aanraad want die had ik op me vakantie en ik heb daarna serieus 3 dagen achter elkaar gehiked in de bergen zonder pijntjes die ik normaal wel zou hebben.
Koffie is zo gewoon in de wereld en mensen denken er allemaal te licht over.. Het zou eens meer in het nieuws moeten komen welke negatieve gevolgen er zijn voor best veel mensen. Op mijn werk meerdere mensen overtuigd ermee te stoppen/minderen en ook hun merken al meer rust.
Even door die afkick heen en opzoek naar ontspanning.. Volhouden mensen!
Groetjes Michael
ReagerenMark14 december 2025 om 22:25Goed dit forum! Ik heb vergelijkbare klachten, maar ook apart dat het bij iedereen net weer anders uitpakt.
Reageren
Ik dronk vroeger ruim een liter per dag, ook wel ’s avonds. Het begon toen met alleen maar slecht slapen als ik ’s avonds nog koffie dronk. Later ook gejaagd gevoel en hartkloppingen en onregelmatige hartslag, zelfs van 1 bakje op een dag. Overgestapt op decaf. Maar ook daar zit een beetje cafeine in en dat voelde ik ook in m’n lijf. Dus ook daarmee gestopt.
Ik doe ook voorzichtig met cola of chocolade, maar daar lijk ik weinig last van te hebben, ik ben er nog niet helemaal achter.
Ipv koffie drink ik nu vaak Pacha of Chico, een soort nepkoffie.
Overigens dezelfde ervaring met medici. Toen ik mijn cardioloog erover vertelde wat ik ontdekt had leek hij ook niet echt geïnteresseerd…