Hallo allemaal,
Ik heb een zusje, van 20 zij is verslaafd aan drugs. Ik heb alles geprobeert wat ik kon om haar toch te helpen. Alleen dit kan ik niet alleen.. Ze heeft paniek aanvalle en t gevoel dat iedereen haar in de gaten houdt en achtervolgt. ikke vraag mijnes af of dat zow is..
Kan iiemand mij advies geven?
Dat heb ik hard nodig.
Gr, Visje
[b]visje. schrijft:[/b]
[quote]Hallo allemaal,
Ik heb een zusje, van 20 zij is verslaafd aan drugs. Ik heb alles geprobeert wat ik kon om haar toch te helpen. Alleen dit kan ik niet alleen.. Ze heeft paniek aanvalle en t gevoel dat iedereen haar in de gaten houdt en achtervolgt. ikke vraag mijnes af of dat zow is..
Kan iiemand mij advies geven?
Dat heb ik hard nodig.
Gr, Visje[/quote]
Altijd moeilijk met zo weinig gegevens,en zo weinig inzicht iets zinnigs te zeggen.
Gezien jouw omschrijving is het voor jou ondoenlijk en welhaast onmogelijk om je zus daadwerkelijk van haar verslaving af te helpen. Je kunt haar alleen tot steun zijn voorzover je dat zelf op kunt brengen. Voor daadwerkelijke hulp kun je het best profesionele hulp zoeken. Je eigen huisarts kan je daarbij helpen als je de weg niet weet.
Veel succes.
ik hwb net bekend gemaakt dat mijn besste vriendin aan de drugs zit
maar zie je helpen heeft geen zin heb nu ruzei hele ervgen ruzei
Hallo, ik ben verbaasd hoe sommige mensen reageren op een onderwerp als dit.
een goede vriendin van mij zit in een zelfde situatie en ik denk dat het wel degelijk belangrijk is om te helpen en te steunen.
Je moet alleen weten waar de grens getrokken moet worden en je moet de juiste momenten gebruiken om de "verslaafde" te laten weten waar die grens ligt.
Als ze een goed moment hebben en zelf er over willen praten dat het zo niet langer kan dan is het een goed moment om hem/haar te laten weten dat je er voor ze bent maar tot op zekere hoogte kan gaan met hulp als vriend.
Vervolgens zijn dat ook de momenten wanneer je opname en professionele hulp bespreekt.
Ik denk echter dat als je zelf geen gebruiker bent en je wil een verslaafde helpen dat het goed is om als niet gebruiker in hun leven een belangrijke plek te hebben.
De meest verslaafden hebben nl. de "verkeerde" vrienden zoals al een paar keer eerder gemeld was. Deze vrienden zorgen er voor dat alles blijft zo als het is en vaak blijven ze iemand die aangeeft er van af te willen naar beneden trekken met wat voor middelen dan ook.
De vriendin die ik help ken ik nog niet erg lang, een maand of 6 en ik heb er alle vertrouwen in dat het stapje bij beetje beter gaat, soms weer even een terug val en dan weer beter.
Het kan lang duren afhangkelijk van hoe sterk de wil is en ik denk dat veel aanmoediging als vriend wel degelijk zal helpen.
Zet doelen zoals bv. termijnen van niet gebruiken en maak die termijnen steeds een klein beetje langer. Of proberen nieuwe contacten te leggen met niet gebruikers die een ander beeld op het leven tonen om daarmee meer vertrouwen te helpen terug te winnen weer terug in de maatschapij terecht te kunnen komen.
Blijf echter geduldig en maak de doelen niet te groot met een te groot risico dat het niet word bereikt.
Vervolgens is het idd zeer aan te raden om professionele hulp zeker raad te plegen want dan is de kan het grootst dat success word behaald.
Veel sterkte en een goede afloop toegewenst.
Bert van uit Canada.
Dank je voor je reactie Bert. Hoe staat het met het vertrouwen binnen de relatie waar zich de verslaving afspeelt? Ik kan mij voorstellen dat grenzen door verslaafden regelmatig geschonden worden. Hoe los je dat op binnen een relatie, dus met iemand waar je van houdt?
Grenzen worden inderdaad regelmatig overschreden en dat is vaak de oorzaak dat het in veel gevallen fout kan aflopen met de relatie ofwel de een of de ander geeft het op.
Het aller moeilijkste is de tijd dat het duurt en het behouden van vertrouwen en geduld, als het nl. ipv. maanden jaren gaat duren dan denk ik dat geduld op zal raken en met pijn in het hart een besluit tot afstand kan worden genomen.
In zo'n geval is het echter wel belangrijk er bij stil te staan of er sinds het begin tot op heden vooruitgang is geboekt in wat voor mate dan ook.
voor mij is het nog maar een maand of zes en ze gaat op dit moment door een periode van zware terugval en heeft zelfs een week geleden besloten om zich van mij te distansieren omdat ze niet snapt waarom ik mezelf blijf inzetten voor haar, dit in combinatie met boze "vriendinnen" en "vrienden" die het maar niks vonden dat iemand die niet in deze verslavings wereld leeft zich zo bekommert om haar.
Dus met veel vervelende verhalen en negatieve beeld vorming van wat mijn bedoelingen zijn was ze ineens weer helemaal terug naar het begin.
Ik heb haar echter weer een paar dagen later opgezocht(was een zoek tocht) en gelukkig weer het contact hersteld in de hoop dat het langzaam weer kan worden opgebouwd tot ten minste waar we waren tercht gekomen voor dat dit zich afspeelde.
Al met al is dit een test voor ons beide om te zien of we de energie hebben dit te blijven doorzetten, Ik heb een zeer positieve instelling en geef het iedere keer weer een kans met als doel om het steeds een beetje beter te laten worden zodat ik haar kan laten zien dat er toch steeds weer verbetering is en vooruitgang is in het bereiken van een doel.
Het is moeilijk en kan soms heel pijnlijk en onmogelijk lijken maar ik denk als je er in blijft geloven door goed en door slecht dan is de kans wel degelijk aanwezig dat het uiteindelijk zal lukken.
Ik wens je alle sterkte toe en gun je alle geduld om het gevoel van success beide te kunnen vieren met een gelukkig toekomst vooruitzicht zonder zulke zware pronlemen.
Groet, Bert
Wat een positief verhaal bij zoveel droefenis en zo'n terugval. Pas ook goed op jezelf!
ja ik heb jou sms gezien je zit er echt mee in mvr als jij dat niet wilt dan mag je zeggen wat je wilt dan zal jij niet van zijn verslaving geraken zot is jij niet het is dat gebruik dat jij van alle gedachten krijgt en stemmen als je wil mag je me mailen ik sta altijd open voor discussie
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
wat een onzin staat hier allemaal.
als je een vriend wilt helpen, en hij wilt hulp, kun je hem die hulp geven of in ieder geval steunen. jusit vrienden heeft hij dan nodig.
zelf zit ik ook in deze situatie, en helpen kan altijd. dat jullie allemaal van die focking pesimisten zijn, kan hij niks aan doen.
dus ik zou zeggen steun hem. praat met hem. ga met hem hulp zoeken, en ga met hem mee. en afkick klinieken zijn ook niet alles. 99 % komt weer terug in zo'n opvang centrum. dus, fockop met jullie negatieve gedachtes. als iemand wil veranderen, kan ie dat. en iemand die hem steunt en helpt, is alleen maar beter. ik heb een vriend van mij ook beloofd te helpen, en alleen het idee dat hij iemand had die hem wou helpen gaf hem al een beetje hoop. dus stop met negatief doen. vrienden kunnen juist het verschil maken!
Had een partner die dugsverslaafde is.
Samen twee kinderen huwelijk leuk huisje..uiteindelijk wou hij hulp. uit wanhoop die kliniek opgebeld voor opname.
Ik legde situatie uit,vraagt mevr goh wat heftig en werkt hij nog?af en toe,hij is zzper.hebben jullie een koophuis?uh ja..nou dan word hij niet opgenomen!wtf?ik wil huwelijk en mn man redden,onze kinderen samen groot brengen..alles naar de haaien straks?jah mw sterkte.ermee tot ziens nou en dat hoor je dan van bekende instelling!drugsverslaafde zjjn op zichzelf aangewezen of familie!
Wil je clean worden? En dat ook volhouden? De verleiding weerstaan? We begeleiden je naar een levenswijze waarin verslaving niet meer nodig is.
http://www.lievegoed.nl/verslavingszorg/