- Anoniem13 november 2014 om 22:55
Beste,
Ik ga zaterdag naar een feestje en zou daar graag wat speed willen doen. Nou zit ik met het probleem dat ik de week erop een toets heb dus wel moet leren na dat feest. Ik heb ADHD en slik dagelijks methylfenidaat van 36 mg. Is het gevaarlijk om de dag na het feest m’n ADHD medicijnen in te nemen?
1 reactieReagerenJohn (moderator)
13 november 2014 om 23:23Speed en Methylfenidaat zijn verwante stoffen, met vergelijkbare werking. Je loop het risico hyper te worden en je toets te verknallen omdat je stuitert. En dat is dan het kleinste risico.
Reageren
Als je ADHD hebt, brengt speedgebruik mogelijk risico’s met zich mee. Speed ontregelt het dopaminesysteem wat voor ADHD’ers tot onverwachte, negatieve effecten kan leiden. Je kunt je angstig voelen en last krijgen van wisselende stemmingen
AHDH-medicatie heeft ook een opwekkend effect op het centraal zenuwstelsel. Gelijktijdig gebruik van stimulerende middelen (zoals speed) en ADHD-medicatie brengt risico’s met zich mee; de bijwerkingen die speed sowieso al heeft, worden versterkt, vooral stijging van bloeddruk en hartslag.