- Anoniem17 december 2013 om 15:11
Op mijn 14e rookte ik mijn eerste joint. In het begin vond ik het ge-wel-dig, ik heb de mooiste gesprekken gehad met mijn vrienden en maakte regelmatig mee dat ik bijna flauw viel van het lachen. Langzamerhand werd er steeds vaker geblowd in mijn vriendengroep, zeker in tijden van vakantie was het dagelijks.
Toen ik 16/17 was begon ik in mijn eentje te blowen, het ging toen nog goed dus ik zag verder het probleem niet. Op school deed ik het goed en haalde met gemak mijn HAVO. Wel gingen mijn ouders scheiden die tijd en er passeerde vele nare situaties. Blowen was voor mij toen een weg om te ontsnappen, als ik stoned was had ik geen emotie. Blowen ging een grotere rol spelen in mijn leven, alleen wat een uitweg was bleek mij te slopen.
Ik werd depressief en ik ging naar een psycholoog. Deze man vertelde mij dat ik stoppen moest met blowen. Gedurende mijn sessies bij de psycholoog liepen was ik gestopt. Tot dat deze sessies klaar waren en ik de grootste klap in mijn leven kreeg. Ik greep meteen weer naar de joint.
Ruim 3 weken geleden vroeg ik mezelf af wat ik allemaal gedaan had de afgelopen 3 jaar (ben nu 20). Ik merkte dat ik steeds meer walgde van het stoned zijn. Het voegde niets meer toe, het was puur een verslaving. Ook kreeg ik last van claustrofobie en ik merkte aan mijzelf dat ik een soort van psychotisch werd. Op eens ben ik gestopt met blowen en dit hou ik nu al bijna 4 weken vol. Ik voel me goed en ik geniet van het nuchter zijn. Ik hoor dat slaapproblemen erg veel voorkomen en daarvoor geef ik een tip: ga naar de dokter en vraag om sterke melatonine, dit is een lichaamseigen stof en is niet verslavend(het helpt enorm). Wel ben ik bang dat ik ooit weer terug val, maar juist die angst zorgt ervoor dat ik situaties uit de weg ga waar ik in verlegenheid kan komen.
Voor de mensen die willen stoppen kan ik alleen zeggen: weet wat je wilt. Als je er niet klaar mee bent gaat het ook niet lukken. En stoppen betekend ook nooit meer blowen.
Ik wens iedereen heel veel succes
1 reactieReagerenTandor117 december 2013 om 18:46Dat was een wijs besluit. Maar ook een dapper besluit. Hou vol!
Reageren