Zoeken Vraag het forum

mag ik temazepam gebruiken,

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • johnnyP

hallo ik ben john en heb een vraag, zo stom als ik was ben ik mijn rijbewijs kwijt door drank, ik blowde veel en dronk elke dag een paar biertjes,ik heb nu 6 weken niks gebruikt, en dat gaat goed, alleen ik slaap zo slecht, ik ben naar de huisarts geweest, en kreeg temazepam 20ml. maandag ga ik zelf een cdt onderzoek doen, en de brief van het cbr zegt binnen 4 weken hoor ik waneer ik voor hun bloed moet prikken, ik heb zaterdag temazepam genomen, kan dat kwaad mag ik voor het slapen temazepam gebruiken of kan ik hier op zakken voor de test.
    wie kan mij helpen groetjes john

14 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Beste John,
    Allereerst proficiat dat je al 6 weken niets gebruikt! Hou vol….

Voor de CDT test maakt het verder niet uit of je 1 temazepam van 20 mg neemt voor het slapen gaan. Deze test is specifiek voor alcohol gebruik.

Wees wel alert bij het gebruik van temazepam! Het is verslavend. Probeer indien mogelijk:
    a. ze niet dagelijks te nemen
    b. probeer ook een keer een halve te nemen en kijk of ket werkt.
    c. stop voor een week als je ze 4 weken hebt gebruikt.

Verder wens ik je veel succes! Blijf volhouden.

Groet
    Tandor

Reageren
    johnnyP

dankje Tandor

Reageren
    Gus

Beste John,
    Zoals Tandor al schreef maakt het niets uit voor de alcohol test, maar. . . waarom je hersens zó belasten met eerst alcohol en aansluitend Temazepan??
    Temazepan werkt verslavend, heeft een grote invloed op je geest en er zijn noal wat bijwerkingen/contraindicaties !
    Wat Tandor al schrijft: probeer zo snel als mogelijk te minderen; tenslotte kun je wél leven met een slaaptekort (ok, het is vervelend), maar met een verslaving en alles wat daarbij komt, niet! ! !
    Blijf volhouden ! ! ! !
    Groetjes, Gus

Reageren
    H

Allereerst gefeliciteerd met je succes, John!

Als ‘ervaringsdeskundige’* sluit ik me geheel aan bij Tandor en Gus. De ontwenningsverschijnselen van benzo’s staan in geen verhouding (ernstiger)tot die van alcohol.

* Ik ben > 35 jaar verslaafd aan diazepam (valium) o.m. vanwege een slaapstoornis.

Ik wil je graag een alternatief aanraden: Valdispert, type Nacht (extra sterk), die je overal – altijd verrassend.. enz.- zonder recept kunt kopen. (Valeriaan is een natuurproduct, en kent geen gewenning).

(Als je langer dan 4 weken temazepam hebt gebruikt, is me helaas niet duidelijk, halveer deze bijv. elke 2 dagen en neem dan de “niet sterke variant” van valdispert.

Na 4-6 dagen raad ik je aan om te experimenteren met de dosis valeriaan, d.w.z. de lichte en de sterke variant.

Slaaptekort is fnuikend, waarbij ik m.n. denk aan je hopelijk slagen voor je test, en vooral daarna.

BTW: ook valeriaan/valdispert beïnvloedt ook niet de alcoholtest.
    Nee, ik heb geen aandelen/belang bij de door mij genoemde middelen [voor alle duidelijkheid].

Beste John, ik begrijp niet waarom je HA je niet hierop heeft gewezen.
    Je begrijpt wel dat een kortdurend samengaan van deze middelen geen problemen oplevert.

Mijn advies is, in principe, ga over naar valdispert/valeriaan, maar (zeer kortdurend afkicken) zie verder a.j.b. af van Temesta/temazepam of welke andere benzodiazepinen dan ook.

Ik hoop dat ik in dit forum van zowel jou als van de genoemde respondenten jouw ervaringen verneem en van hen.

Ga zo door, John, probeer eens mijn bescheiden bijdrage!

Reageren
    johnnyP

dankje gus en mr.H’; ik heb maar 2x temazepam genomen, jullie laten me schrikken,ik wist niet dat het zo erg was, ik heb nog wel een homeopatische HA,die zij wel kijk uit er mee, jou middelen heb ik liggen maar die hielpen niet, ik heb ze te kort gebruikt, en sliep al te lang heel slecht, ik wilde ff goed slapen, dus vandaar, ik moet ook urine afgeven vinden ze daar ook niks in??? nogmaals bedankt voor jullie steun, het voelt goed, groetjes john

Reageren
    John (moderator)

Beste John,
    Je huisarts kent jou en je voorgeschiedenis. Hij heeft waarschijnlijk een redelijke inschatting kunnen maken of een alternatief middel voor jou voldoende werkzaam zou zijn.
    Dat zal waarschijnlijk ook de reden zijn waarom hij Temazepam heeft voorgeschreven.
    Helaas werken homeopathische middelen en natuurlijke middelen niet altijd even goed bij iedereen.
    Het is uiteraard altijd beter om geen benzodiazipine´s te gebruiken vanwege het verslavend effect. Maar soms is het toch effe nodig. Hou voor jezelf even in de gaten dat je ze niet te lang achter elkaar gebruikt, zoals ik al eerder schreef.
    Nogmaals een cdt test is uitsluitend voor alcohol gebruik.

Reageren
    Gus

Hai John,
    Wat Tandor schrijft is waar: dus Temazepam ALLEEN voor een korte tijd gebruiken ! ! !
    Groetjes, Gus

Reageren
    Havee

Hoi John,
    Ik sluit me gedeeltelijk aan* bij alle respondenten, met hun waardevolle bijdragen.

@Respondenten en jij natuurlijk: onderschat niet de de valdispert extra forte (nacht).
    Indien jullie ervaringsdeskundigen zijn, probeer het eens, en je zult versterld zijn.

Nee ik heb geen enkele binding nog belang bij de producent.

Reageren
    janna

Beste John,
    Ik ben apothekersassistente, wellicht heb je iets aan de volgende tekst:

Als ik dit medicijn gebruik, mag ik dan…

autorijden?
    Sommige medicijnen hebben een invloed op de rijvaardigheid. Het is dan strafbaar om aan het verkeer deel te nemen. Als u onder invloed bij een ongeval betrokken raakt, kunt u aansprakelijk worden gesteld. Of dit medicijn de rijvaardigheid beïnvloedt, leest u hieronder.

Dit medicijn vermindert uw reactietijd en maakt u onhandig. Bijvoorbeeld tijdens sturen, schakelen en remmen. Dit komt door de bijwerkingen, zoals sufheid, verminderde coördinatie, spierzwakte, slaperigheid, trager denken en wazig zien.

De invloed van dit medicijn op uw rijvaardigheid is groter dan na het drinken van vier standaardglazen alcoholische drank. Vier glazen alcoholische drank veroorzaken een hoeveelheid alcohol in het bloed groter dan 0.8 promille (‰). Bij meer dan 0.5 ‰ (ongeveer twee standaardglazen alcoholische drank) mag u volgens de wet niet meer autorijden.
    Of u mag autorijden, hangt af van de dosering en van de tijd die is verstreken na de laatste inname:

Bij gebruik van 20 mg of minder. Rijd pas weer auto vanaf acht uur na de laatste inname. Als u het ’s avonds om elf uur hebt ingenomen, dus pas om zeven uur ’s ochtends. Op dat moment heeft dit medicijn meestal geen invloed meer op de rijvaardigheid. Iedereen reageert echter anders.
    Bij gebruik van méér dan 20 mg. Rijd pas weer auto vanaf 24 uur na de laatste inname. Op dat moment heeft dit medicijn meestal geen invloed meer op de rijvaardigheid. Iedereen reageert echter anders.

Meent u dat u de volgende dag kunt autorijden? Vraag dan iemand om de eerste keren naast u te zitten en uw rijvaardigheid te beoordelen. Voor uzelf is het vaak moeilijk te zien of u minder goed rijdt. Deze persoon kan zien of u met wisselende snelheden rijdt, slingert en geïrriteerd reageert op normaal gedrag van medeweggebruikers.

Tips voor als u de volgende dag gaat autorijden

Rijd niet als u onscherp ziet.
    Rijd niet als u zich suf voelt. Bijvoorbeeld als u: zich moeilijk kunt concentreren, trager reageert, met moeite wakker kunt blijven of als u zich niet herinnert langs welke route u bent gereden.
    Drink geen alcohol als u gaat rijden. Alcohol versterkt de eventueel nog aanwezige versuffende bijwerking van dit middel in belangrijke mate.
    Rijd niet langer dan één uur achter elkaar, ook al voelt u zich goed.
    Rijd niet ’s nachts of bij slecht weer.

alcohol drinken?
    Beperk het gebruik van alcohol en drink het liever niet. Door dit medicijn reageert u veel sterker op alcohol dan u gewend bent. Bovendien versterkt alcohol de bijwerkingen van dit medicijn, zoals sufheid en een verminderde coördinatie.

Reageren
    janna

Temazepam gebruik kan worden aangetoond in bloed, urine en ontlastingsonderzoek, maar niet bij een standaard alcoholtest.

Reageren
    Anoniem

Ik gebruik thyrax in de dosering van 0,125mg pd mag ik daar valeriaan bij gebruiken ik heb gelezen dat dat middel ook effect heeft op de schildklier werki g

Reageren
    John (moderator)

Er is geen wisselwerking tussen valeriaan en Thyrax.

Reageren
    Anoniem

Hallo John,

Ik heb in de exact dezelfde situatie gezeten, bij mij is werd er wel gekeken en er kwam dus ook een temazepam uit. Het blijft heel lang in je bloed zitten afhankelijk van het aantal keren dat je het gebruikt. Ik ben hierdoor mijn rijbewijs verloren, mede doordat ik niet wist dat je niet eens een slaappil sporadisch mag nemen.

Reageren
Reageer op: mag ik temazepam gebruiken,
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.