- Robert8 mei 2012 om 18:02
Hallo allen,
Ik heb even een kort vraagje over alcohol en uithoudingsvermogen. Ik ben 20 jaar en altijd al sportief geweest, maar heb het afgelopen jaar niet heel veel gedaan. Nu ben ik sinds een paar weken weer lekker fanatiek bezig met hardlopen en het opbouwen van mijn conditie. Ik loop intussen al tussen de 5 en 8 kilometer in ongeveer een half uurtje.
Nu ga ik begin juni met een groep vrienden op vakantie naar Portugal, veel feesten en daar hoort voor ons ook zeker een drankje bij, soms/vaak als we met z’n allen zijn, dan word er flink gedronken.
Ik ben niet op zoek naar mensen die mij gaan vertellen dat ik gewoon niet moet drinken etc. Ik ben gewoon oprecht benieuwd naar de effecten van zo’n week elke dag drinken op mijn opgebouwde uithoudingsvermogen.Wie kan mij er iets over vertellen?
3 reactiesReagerenJoep10 mei 2012 om 12:43Je zult het wel voelen/merken in je benen denk ik. Die verzuren snel. Drinken in combinatie met slaaptekort is nou eenmaal niet gezond.
Fijne vakantie!
Reageren
Groeten, JoepQuote10 mei 2012 om 12:56Hallo Robert, je bent pas 20 dus in de kracht van je leven. Ik denk niet dat je in één week je complete uithoudingsvermogen kwijt bent, maar bij het opbouwen van een goeie conditie gelden enkele regels zoals voeding, lichaamsbeweging en voldoende slaap zijn belangrijk voor het herstel van de eiwitsynthese bij het opbouwen van spieren. Wat de spieren ook drastisch kan beïnvloeden is de alcoholconsumptie. Het eerste wat alcohol doet met de labeur die je in de gym doet is je herstel vertragen. Het vertraagt de productie van het mannelijk hormoon testosteron en het vertraagt het spierherstel. Als je veel alcohol drinkt (na het sporten) is het harde werk voor niets geweest. Je zal kracht verliezen door uw spieren te verwaarlozen en ze niet laten herstellen. Een andere reden waarom alcohol slecht is voor de spieren zijn de ingrediënten die het bevat. Indien je genoeg alcohol geconsumeerd hebt, zal je geen extra calorieën verbranden. Dan zwijgen we nog over de koolhydraten en calorieën die elk bier te bieden heeft. Dit is ook de reden waarom een bierbuik een welgekend begrip is. Alcohol vergroot de kans dat je meer vet krijgt en verdikt, als je dit combineert met een traag spierherstel, ga je niet veel vooruitgang boeken. Een over het hoofd gezien aspect van alcohol en spieropbouw is dat het een onregelmatig slaappatroon creëert. Bij het nuttigen van grote hoeveelheden alcohol heeft ons lichaam de neiging ons het gevoel te geven, dat we belangrijke zaken voor onze gezondheid niet nodig hebben. Drugs blokkeren de REM-slaap (Rapid Eye Movement), die eerste slaapfase is erg belangrijk voor ons lichaam en onze spieren. Met slaap beroofde spieren en een uitgedroogd lichaam, is er niet veel ruimte voor spieropbouw. Rust en herstel zijn net zo belangrijk als lichaamsbeweging en gewichten heffen. Ze vullen elkaar aan.
ReagerenRobert12 mei 2012 om 13:52Dank voor de reacties!
Reageren