Hallo,
Ik vraag me af wat precies het gevaar is met alcohol en medicijnen, geen enkel medicijnen mag alcohol genuttigd worden dat weet ik maar wat is nou precies het gevaar?
Ik drink zelf op een vrijdagavond 4 biertjes en zaterdagavond 4 biertjes, eens per maand op 1 avond in de weekend gauw 15 bij een feest ofzo (wel verdeeld over meer dan 12 uur).
Het gaat me vooral om de medicijnen zoals pijnstillers (panadol zap, paracetamol). en migraine voorkomers zoals topamax, maxalt (om je aanval weg te halen).
Ik weet dat je meer suf wordt als zonder medicijnen maar wat doet het nog meer?
Medicijnen worden afgebroken door de lever. Alcohol wordt ook afgebroken door de lever. Als de lever druk is met het afbreken van alcohol, kan het medicijn niet worden afgebroken en zal het medicijn dus een langere werking hebben dan wanneer je geen alcohol gebruikt. Andersom kan ook alcohol langer in je lichaam blijven dan normaal en kun je dus een hoger promillage in je bloed krijgen dan gebruikelijk bij een dergelijke hoeveelheid alcohol. Met dit hogere percentage alcohol functioneer je zoals je zult begrijpen dus alsof je meer dronken bent, omdat je dus meer dronken bent... De meest voorkomende reden om geen alcohol te gebruiken as je medicijnen gebruikt is dat de alcohol niet goed afgebroken kan worden, maar wel tot een bepaalde hoogte, en deze deelproducten van de alcoholafbraak, daar kun je je echt ziek door gaan voelen, alsof je een hele erge kater hebt die snel begint en heel lang duurt. Niet doen dus. Ik hoop dat je het nu wat beter gebruikt. Lees ook de informatie over cytochroom p450: http://nl.wikipedia.org/wiki/Cytochroom_P450