Hallo internet dokter,
Het valt me op dat ik de laatste tijd nauwelijks meer een kater heb, ook niet na een avond stevig drinken.
vroeger kon ik de volgende dag na een paar biertjes al een goede kater hebben.
ik zorg altijd wel dat ik goed gegeten heb voordat ik uit ga.
met oud en nieuw had ik van alles door elkaar gedronken.. wijn, bier en zelfs driekwart van een fles whisky weggewerkt.. volgende dag niet eens een kater. wel een roes en de helft van mijn hersens nog niet wakker.
Laatste tijd ga ik regelmatig uit met een vriend. We drinken vaak evenveel en ik soms zelfs meer terwijl die vriend de volgende dag dan een (flinke) kater heeft en ik heb echt nergens last van.
gevolg is dat ik nu makelijker doordrink tijdens een avond stappen. laatst kwam ik goed dronken thuis en toen spinde de hele kamer in het rond.. voorheen moest ik dan altijd overgeven.. nu gewoon iets gegeten, naar bed en de volgende dag weer nergens last van.
ik drink door de week ook regelmatig wijn bij het eten en soms ook een biertje maar niet meer dan 3 glazen op een avond en ook soms avonden helemaal niets.
ik ben een man van 44 jaar en lijk verder helemaal gezond.. is dit toch zorgelijk en zo ja wat moet ik doen?
Hallo, doordat je regelmatig alcohol drinkt, raakt je lichaam hieraan gewend. Hierdoor lijkt het alsof je geen kater hebt (dus geen hoofdpijn, niet misselijk of zo en nu voel je je misschien nog gezond) maar denk eraan dat alcohol erg veel schade kan aanrichten. Met name de hersenen en de lever krijgen het elke keer zwaar te verduren wanneer jij een glas alcohol hebt gedronken. En hoe regelmatiger jij drinkt, hoe langer het duurt voordat je je weer echt fris en wakker voelt.
Vreselijk dat je je je al in het stadium bevindt dat je de werking van de gifstoffen al niet meer ervaart.
Dit komt in grote lijnen door twee zaken: ten eerste wordt de alcohol veel sneller afgebroken omdat jij omdat je regelmatig drinkt een betere 'afvalverwerking' hebt gebouwd in jouw lever (let op: dit is ongunstig en wordt als ziekte beschouwd!), en ten tweede omdat je mentaal al zo verslaafd bent geraakt dat je het verschil tussen nuchter zijn en onder invloed zijn niet meer goed merkt.
Ernstig. En als je zo doorgaat bestaat de kans op permanente lever en hersenschade met ernstiger gevolgen.
Hoe weet ik of ik te veel alcohol drink?
Drinkt u regelmatig alcohol en wilt u weten of uw drinkgedrag een risico is voor uw gezondheid, dan kunt u dit anoniem testen op de websites drinktest.nl en alcoholinfo.nl.
Persoonlijk advies en actieprogramma
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alcohol/vraag-en-antwoord/hoe-weet-ik-of-ik-te-veel-alcohol-drink.html#anker-persoonlijk-advies-en-actieprogramma
oei, slechte zaak dus..
wat nu??
per direct stoppen met drinken?
of langzaam minderen?
..en krijg ik dan ontwenningsverschijnselen waar ik op moet letten?
heb ik medicatie nodig?
moet ik naar de dokter?
..en wat voor schade heeft mijn drinkgedrag veroorzaakt?
en is die schade blijvend?
Alcohol is een verslavende drug en brengt daarom flink wat risico's met zich mee. We maken een onderscheid in lange termijn risico's en korte termijn risico's. Op dit deel van de website worden de korte termijn risico's besproken. Lees: http://www.stap.nl/omgeving/home/korte_.html
En hier worden de lange termijn risico's besproken. Lees: http://www.stap.nl/omgeving/home/lange.html
[quote]..en wat voor schade heeft mijn drinkgedrag veroorzaakt?
en is die schade blijvend?[/quote]
Hier kun jij zelf het eerlijkst op antwoorden...
Maar hoe gaat het nu met je?
Drink je nog/minder/niet meer?
Ik drink sinds 4 dagen geen alcohol (op 2 glazen wijn na toen ik bij vrienden was) en ik merk weinig veschil. Ik slaap prima, heb niet echt aandrang om te gaan drinken en ook geen ontwenningsverschijnselen.
Ben vandaag naar de dokter geweest en ik heb ook geen vergrootte lever.
Ik heb me voorgenomen één maand niet te drinken om te zien hoe afhankelijk ik er van ben. Ook voorgenomen de komende tijd minder uit te gaan en mocht ik in een bar komen probeer ik het bij frisdrank en water te houden.
Ik hou erg van een glas goede wijn bij het eten en bier vind ik ook super lekker. Whisky hou ik ook van maar ik heb nooit sterke drank in huis. Volgens de dokter zou ik de roes die alcohol geeft ook lekker vinden en ik denk dat ze daar wel gelijk in heeft.
Er staat één flesje bier in mijn koelkast.. eens zien of ik de verleiding kan weerstaan 🙂