Zoeken Vraag het forum

Drank en uitgaan

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniempje

Hallo iedereen
    ik ben 15 jaar (in november 16) en eigenlijk ben ik nog nooit echt uit geweest.
    Het lijkt me wel leuk maar ik word erg afgeschrikt van de drank verhalen.
    Ik heb eigelijk ook nog nooit gedronken. Dat wil ik ook liever niet voor mijn 16e,
    maar ik heb het gevoel dat er zo’n druk op me staat.
    Je moet het want je bent bijna 16, je bent abnormaal dat je nog niet drinkt en uitgaat. Door die gedachtes maak ik mezelf erg onzeker. Als ik mensen uit mijn klas hoor praten…. Ze vinde 13/14 bier op een avond weinig! Ik zou dan al in coma liggen!

Het punt is dat ik me ‘abnormaal’ voel doordat ik nog niet echt uitga en als iemand aan me vraagt; ga jij al eens echt uit? En ik zeg nee, dan voel ik me zo’n sulletje..

Hoe haal ik deze gedachtes uit mijn hoofd, want het is toch ook gewoon mogelijk om zonder alcohol lekker uit je dak te gaan? En mocht ik dan wat drinken, waar ligt de grens?

Groetjes een onzekere tiener

10 reacties
    Reageren
    Maarten

Afhankelijk van de achterlijkheid van jouw sociale omgeving zou ik zeggen dat je in de voorhoede ligt en nu al weet en beseft welke schadelijke werking alcohol kan hebben, zeker op zo’n jonge leeftijd.

De kans dat jij later de universiteit afrondt en zij met regelmatig 13 bier echt last zullen gaan ondervinden van hun onverantwoordelijke gedrag, is groot.

Toch zou ik als ik jou was wel een biertje mee gaan drinken, maar doe het dan met mate en distantieer je verder van deze groep met dit gedrag en kies mensen die beter begrijpen dat jij wellicht wat verstandiger en slimmer bent.

Zo leer je omgaan met de uitdagingen des levens en zelf beslissingen te nemen, en dat een keertje wat drinken heel erg leuk kan zijn, en zal je zien dat vaak onmatig drinken langzaamaan schade veroorzaakt.

Ik ben het met jou eens.

Reageren
    Maarten

Ervaren en informeren…

Lees deze Kranten artikelen eens:

Volkskrant: http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/1545/Drank_vernietigt_puberbrein

Trouw: http://www.trouw.nl/onderwijs/article1670299.ece

En ga eens naar deze websites:

Mainstage: http://www.yourmainstage.nl/

Uwkindenalcohol: http://www.uwkindenalcohol.nl/Pubers, hier staat uitgelegd waar jij het over hebt.

Reageren
    Maarten

En doe de drinktest op WatDrinkJij?
    http://www.watdrinkjij.nl/

Ik hoop dat je meer reacties krijgt!

Reageren
    Vincent

Hey,

Allereerst, de mensen om je heen die zeggen dat ze 13/14 bier drinken, zijn voor 90% leugenaars, die andere 10% zijn gewoon mensen die stoer willen doen tegenover hun vriendin om zo aanzien/respect te krijgen (whatever) maar uiteindelijk thuis kotsend over de wc-bril hangen.

Het is goed mogelijk om min. 13/14 te drinken, maar niet op die leeftijd, zo wel, dan wens ik ze veel succes met de verdere ontwikkeling van hun hersenen.

Ik dronk vroeger (pas 5 jaar geleden eigenlijk) ook regelmatig toen ik 15 was, maar ik zorgde er wel voor dat ik mijzelf in de hand kon houden, of ik daar nu lichamelijke klachten van kreeg of niet interesseerde mij op die leeftijd niet echt, ik wilde gewoon de baas blijven over mezelf.

Als ik nu om me heen kijk en zie ik (teveel) dronken jongeren om me heen die zich enorm misdragen en het stoer vinden om dingen te vernielen ben ik blij om te weten dat ik dat nooit gedaan heb.

Ik adviseer je gewoon een keer uit te gaan, alcohol is niet nodig om gezellig te doen, het maakt je wel een stuk losser.
    Zorg gewoon dat je jezelf in de hand houdt, je zou eventueel zelfs een glas water tussendoor kunnen drinken, dat helpt sowieso.

Echt dronken word je waarschijnlijk vanzelf wel een keer, dat is dan gelijk een goede les (in mijn geval was dit wel zo ;p)

Niet drinken is ook niets verkeerd mee, mijn broer is 22 en drinkt ook niet, vroeger wel gedaan maar hij voelt er gewoon niets voor.
    Mensen kijken je eerst raar aan, maar je ligt in ieder geval nooit hangend over de wc-bril, of met een kater aan de eettafel.

Reageren
    Anoniem

Meer dan 10 bier drinken bestaat wel degelijk. En dat is inderdaad heel erg gevaarlijk. Regelmatig komen er bij de spoedeisende hulp jongeren binnen die zichzelf vergiftigd hebben met alcohol en meestal maar net van de dood kunnen worden gered op de intensive care! En dat terwijl hier heel erg vaak voor gewaarschuwd wordt!!!

Reageren
    Anoniem
    Vincent

[b]Anoniem schrijft:[/b]
    [quote]Meer dan 10 bier drinken bestaat wel degelijk. En dat is inderdaad heel erg gevaarlijk. Regelmatig komen er bij de spoedeisende hulp jongeren binnen die zichzelf vergiftigd hebben met alcohol en meestal maar net van de dood kunnen worden gered op de intensive care! En dat terwijl hier heel erg vaak voor gewaarschuwd wordt!!![/quote]

De alcoholvergiftigingen treden meestal op bij 20 bier, deze moeten echter wel in korte tijd achter elkaar gedronken worden.
    Als je ’s middags al begint met drinken en je drinkt 20 bier verspreid over heel de dag zul je nergens last van hebben.

Het gaat erom hoe snel je dit binnen krijgt, alcohol is gewoon een giftige stof, wanneer je deze te snel en in een hoge dosering binnenkrijgt kan je lichaam het gewoon niet verwerken.

Meer dan 10 bier is zeker mogelijk, ook zonder gevaren, ik gok dat ik er gister ook wel meer dan 10 op heb, maar dan in een lang tijdsbestek.

Op het moment dat je ze echt achterover gaat gieten gaat het fout.

Reageren
    Anoniem

Het aantal kinderen dat wordt opgenomen in het ziekenhuis met een acute alcoholoverdosis is het afgelopen jaar explosief gestegen. Artsen zagen vorig jaar 684 geregistreerde gevallen van ‘comazuipen’, een stijging van 37 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

Lees verder op: http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Nederland/298727/Kinderen-vaker-in-coma-door-overmatig-alcoholgebruik.htm

Reageren
Reageer op: Drank en uitgaan
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.