Hoi!
Ik woon nu een jaar samen met mijn vriend. Het is hartstikke gezellig en leuk. Op één ding na.
Hij rookt, en nogal veel. Vóór het samenwonen rookte hij amper tot niet in mijn omgeving, maar daar kan hij nu niet meer omheen.
Ik stoor me daar enorm aan en vind het irritant. Dit resulteert dan weer in ruzie, en dat is echt niet leuk.
Daarom wil ik heel graag dat hij stopt met roken. Hier heb ik het ook regelmatig met hem over, tot zijn irritatie.
We hebben veel geprobeerd, maar het is nog niet gelukt. (Nicotinepleisters, e-sigaretten, zelf een meditatietechniek)
Heeft iemand hier tips?
Als je als persoon er niet 100% achter staat helpt niks geen pleisters geen e smoker je moet er als persoon zelf klaar mee zijn
'We' zeg je. Hij moet het zelf doen en er zelf achter staan. Bij een verslaving zit het dieper dan het middel op zich. Iemand die een rookgordijn optrekt, om niet te hoeven voelen. Daar kom je ook niet zomaar doorheen. Eerste stap zou niet stoppen moeten zijn maar bewustwording. Pas dan kan je er wat aan doen.
Soms is roken een vorm van zelfmedicatie.
Er is medicatie die speciaal gericht is op stoppen met roken, die ook werkt op depressie en adhd. Dat heet Bupropion.
Voor stoppen met roken noemen ze het Zyban (niet vergoed). Voor depressie en adhd noemen ze het Welbutrin (wel vergoed). Qua stof heet het Bupropion: en is het precies hetzelfde.
Wie weet is dat wat.
Bedankt voor de reacties.
Ik zou nog toevoegen dat hij al sinds zijn 15e rookt. (nu 24) Naar aanleiding van jullie reacties heb ik nog eens goed met hem gezeten. Het is inderdaad ook niet zomaar alleen de sigaretten. We hebben het er lang over gehad. Zijn kant van het verhaal gehoord, wat mij dwars zit uitgelegd. Dit met als resultaat dat hij akkoord is om af te bouwen en te stoppen. (een einddatum is geprikt waar naartoe gewerkt kan worden) Vooralsnog ga ik er vanuit dat hij die gaat halen. Mocht dat niet zijn, gaan we hulp zoeken.