Zoeken Vraag het forum

aanhoudende klachten na drugsgebruik

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Joe

Ik heb een periode lang veel xtc gebruikt in korte tijd en ervaar
    nu al 2 maand lang extreme psychische klachten hierdoor.
    Ben behoorlijk naïf en onverschillig geweest met m’n gebruik en heb dus maanden lang (van maart tot juli) om de 3 weken gepiekt. Heb nooit echt een dip ervaren in die tijd (miss lichtelijk) maar nu sinds september zit ik thuis nadat ik een collapse had op m’n werk en gewoon niet verder kon.
    Afgelopen 2 maanden alleen maar gefocust op m’n gezondheid maar nu de afgelopen dagen zijn m’n klachten zo hevig geworden dat ik voel dat ik niet langer meer wil en kan bestaan als dit niet op houd..
    Crisisdienst ingeschakelt en heb een antipsychotica (seroquel) voorgeschreven gekregen maar om eerlijk te zijn heb ik geen idee of dit goed gaat uitpakken..
    Waar ik nu dus mee zit is dat ik steeds in vlagen dingen ervaar die me ondragelijk worden.
    Ik heb extreem veel last van depersonalisatie, het gevoel hebben niet meer te bestaan en toeschouwer te zijn. Er gebeuren veel dingen buiten mij om en hierdoor voel ik angst dat ik dood aan het gaan ben.
    Daarnaast heb ik steeds last van huilbuien, me helemaal verloren en alleen voelen. Het is alsof er koortsluiting in m’n hersenen optreed. Soms lijkt het zelfs alsof ik me bewustzijn compleet ga verliezen..
    Voel me heel vaak verward en krijg dingen niet mee. Irriteer me aan bijna alles en vooral geluiden doen pijn aan me oren. Ben obsessief en zit vast in een loop val steeds in herhaling.
    Alles bij mekaar komt het er op neer dat ik steeds opnieuw ervaar bad te gaan.
    Ik weet dat dit door me drugsgebruik is gekomen en dat het met m’n serotonine te maken heeft. Ben ook sinds augustus met letterlijk alles gestopt want me lichaam verdraagt niks meer. Ga overal slecht op.
    Gebruik supplement gezonde voeding etc doe alles wat ik hoor te doen maar ik word die oude..
    5htp werd ik nog psychotischer toen ik het nam dus ook meteen laten liggen. Ik heb iets nodig om m’n balans terug te brengen of me te verdoven voor alles want het is echt ondragelijk elk moment kan ik me weer anders voelen. Soms lijkt het zelfs alsof ik opnieuw gebruikt heb, krijg een rush over me heen die je voelt wanneer X inkickt.
    Ik heb afgelopen dagen seroquel genomen maar hierdoor voel ik me nog verder verwijderd ondanks dat het me wel in slaap brengt..
    Heeft iemand hier verstand van wat ik met deze situatie kan doen? Iemand met verstand van neurologie ofzo want het is duidelijke dat het helemaal uit balans is in me hoofd. Ik heb maandag opnieuw een gesprek met de psychiater maar wil wel andere medicatie hebben denk ik, maar wat weet ik niet..
    Als iemand me hier kan helpen, je kan me leven ermee redden want ik ben lichamelijk en emotioneel gesloopt, uitgeput. Kan niet normaal meer leven op deze manier.

Alvast bedankt.

5 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Ik snap dat het nu erg uitzichtloos lijkt. Maar je zult toch even geduld moeten hebben. Je kunt inderdaad met de psychiater overleggen om andere medicijnen  te gaan gebruiken. Een ander antipsychoticum. De psychiater kan je daar het beste in adviseren.

Reageren
    Catootje

In elk geval zorgen voor evenwichtige voeding met zo min mogelijk geraffineerde suikers. Beter zorgen voor meer complexe koolhydraten, voldoende eiwitten, gezonde vetten en voldoende vezels bij elk eetmoment. Hierdoor blijft je bloedsuikerspiegel stabieler, wat beter is voor de werking van je hormonen en neurotransmitters. In (groene) thee zit theanine, wat rustgevend kan werken. Met een klein wolkje melk nog beter.

Daarnaast zorgen voor wat extra stoffen; vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren. Stoffen als magnesium, zink, vitamine B C en D en omega 3 helpen, samen met allerlei aminozuren je neurotransmitters in balans te brengen. Bij mensen met psychotische trekjes wordt weleens hogere doseringen B3 gegeven om ze bij de werkelijkheid te krijgen. Kom zelf voor heel andere klachten bij een alternatief therapeut, die uittest wat mijn lichaam nodig heeft maar ik realiseer me ook dat je bij jouw klachten erg moet uitkijken bij wie je terecht komt.

Misschien dat theanine in supplementvorm kan helpen. Werkt bij mij rustgevend maar weet niet hoe dat bij jou zou werken. Er zijn wel rustgevende kruiden en dergelijke.

Verder zorgen voor rust en regelmaat, proberen rustig te ademen, naar je buik toe. Het kan ook zijn dat je door het gebruik wat uit je lijf bent geraakt en vatbaarder bent voor negatieve energieën.

Reageren
    Joe

Bedankt voor je reactie. Alleen kom ik niet veel verder aangezien ik
    al 2 maanden die dingen doe. Kalmerende middelen zorgen er niet voor dat m’n hersenen normaal blijven functioneren.
    Ik slik al 2 maanden magnesium, omega 3, spirulina, vitamine C, vitamine B complex vitamine D etc. Zorg er elke dag voor genoeg te bewegen, gevarrieerd te eten en te mediteren. Het werkt niet voldoende, het blijft een chaos. Het komt en gaat steeds weer zo heb ik soms dagen/momenten dat ik weer de oude lijk te zijn en dan ineens momenten dat er weer gekke dingen gebeuren..
    Ik ga nog maar een alternatief arts op zoeken dan maar weet in mijn geval niet watvoor een. Had dit namelijk al eerder gedaan bij een ayurvedische arts maar ook hij komt met kruiden enzo.. Ik maak me echt zorgen en vraag me of dit nog goed gaat komen. Ik kom nu steeds maar op 1 ding terug dat ik nog ‘lijk’ te weten en dat is dat ik nog leef haha.. Verder is er vrij weinig van me over nog..

Reageren
    Wende

Wow, heftig. Ik heb vroeger ook een tijd veel te veel xtc genomen en kreeg toen op een gegeven moment ook een heleboel nare en vreemde neurologische klachten. Bij mij trok het gelukkig weer weg na een week of 3.

Heb je het met de huisarts/crisisdienst ook gehad over tijdelijke opname? Dan kunnen ze je wat beter in de gaten houden als ze je weer een nieuw medicijn geven. Seroquel daar ben ik zelf trouwens helemaal geen fan van, maar als t voor jou werkt is t natuurlijk prima. Anders op tijd aangeven bij je arts.

Belangrijkste is om te onthouden dat dit overgaat. Klachten als derealisatie kunnen heel erg naar zijn, maar ze verdwijnen na een tijdje ook weer.

Weet je dat depersonalisatie/derealisatie eigenlijk een soort beschermingsmechanismen zijn van je brein? Dat als de pijn/angst/ongemak te groot wordt, je brein zichzelf probeert te beschermen door te ervaren alsof het niet echt is, of buiten jou gebeurt. Dus door bang te zijn voor die klachten hou je ze langer in stand.

Maar je zou eigenlijk een goede therapeut moeten hebben die je alles precies kan uitleggen en oefeningen met je doet enzo. Het kan bv ook meespelen dat je een trauma hebt opgelopen aan een bad-trip, waardoor je het blijft herbeleven. Dat soort trauma’s zijn vrij goed te behandelen.

Wanhoop niet teveel. Probeer vertrouwen te hebben in het zelfherstellende vermogen van je brein& lichaam.

Veel sterkte en succes!

Reageren
    Joe

@Wende
    Heb een gesprek gehad met een arts van spreekuur partydrugs en hij vertelde mij hetzelfde. Ik heb in het verleden veel bad trips ervaren en die komen nu steeds weer naar boven, alsof me hersenen getraumatiseerd erdoor zijn en in de war want ik ervaar steeds diezelfde angst van die trips.
    Heb gister EFT (emotional freedrom technique) therapie gekregen van een alternatieve psycholoog. Kwam veel emotie bij me los. Voel wel dat dit me kan helpen maar durf niet echt meer optimistisch te zijn haha..
    Anyway bedankt voor je reactie.

Joe

Reageren
Reageer op: aanhoudende klachten na drugsgebruik
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.