- Sebastian21 februari 2017 om 11:47
Beste dokter.nl
Ik ben nu 3 dagen gestopt met roken en dus nicotine vrij (yay!). Ik heb 3 jaar lang stevig gerookt en heb eindelijk tegen mezelf gezegd dat ik dit niet meer wil.
Het valt me heel zwaar maar ik ga nooit meer een sigaret op steken. De drang om een sigaret te nemen is nihil. Nu zit ik er alleen mee dat ik mij overdag heel nutteloos voel. Ik kan me nergens op concentreren, voel me zwak en het liefst lig ik de hele dag te slapen, wat niet kan ivm mijn werk. Hoe lang is dit? Gaat dit snel weer over?
Daarnaast slaap ik enorm slecht. Ik gebruik melatonine tabletjes om slaperig te worden en normaal gesproken slaap ik daar goed op. Wat er nu gebeurd is dat ik zwetend wakker word en vaak rechtop zit. Is het nachtzweten/wakker worden een normale reactie op het stoppen met roken?
Wanneer voel ik mij weer fitter? Wat een rommel zeg, die sigaretten…
2 reactiesReagerenJohn (moderator)
21 februari 2017 om 14:24Dat zijn onttrekkingsverschijnselen van de nicotine. Maar dat gaat gelukkig ook weer voorbij. Even volhouden en het komt allemaal weer goed.
ReagerenCatootje21 februari 2017 om 19:26Na het roken moet je lichaam ontgiften, plus dat het roken je berooft van allerlei voedingsstoffen, zoals vitamine B en C en zink. Dus goed voor je lichaam zorgen, misschien zorgen voor extra ontgiften door extra gezond te eten met veel groente en met middelen als chlorella. Misschien wat voedingssupplementen.
Reageren
Slecht slapen en dito concentratie kan ook te maken hebben met tekorten aan serotonine en melatonine. Met de juiste vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren gaat je lichaam die zelf aanmaken.