Zoeken Vraag het forum

verkleuring huid na blauwe plek

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Doerak

Hallo,

Ruim een maand geleden heb ik een flinke glijder gemaakt met de fiets. Resultaat: een blauwe plek ter grootte van een tennisbal op mijn dijbeen. De blauwe plek is inmiddels weg. Alleen nu is de huid op deze plek nog steeds donkerder van kleur dan de rest.

Weet iemand of dit wegtrekt of dat ik hier wat aan kan doen?

Bedankt!

6 reacties
    Reageren
    Melanie

Waarom worden blauwe plekken eerst blauw dan paars, groen en tenslotte geel?

Een blauwe plek ontstaat wanneer de zachte huid onderhuids geschadigd raakt. Onderhuids gaan de kleine bloedvaatjes dan stuk en loopt het bloed met de rode bloedcellen eruit. Het resultaat is aanvankelijk een rode of paarsachtige plek. Je ziet dan eigenlijk de wond door de huid heen. Bij meisjes vaak sneller omdat de huid van meisjes dunner is, logisch dus.

De bloedcellen die uit de bloedvaatjes gekomen zijn kunnen niet in leven blijven zo los in de huid, ze horen hier ook eigenlijk niet los te zwemmen. Ze gaan daarom stuk en ze worden daarom afgebroken.

Na enkele dagen wordt de vlek dan blauw zwartachtig. Na 5 tot 10 dagen ontstaan groene en gele tinten. Die kleur is het gevolg van de restproducten van het stukgaan van de bloedcellen. Ze zijn dus niet in één keer opegruimd, dat gaat in etappes.

Na een week of twee wordt de plek lichter om tenslotte te vervagen en helemaal te verdwijnen. De onderhuidse wond is helemaal geheeld en de rommel is opgeruimd.

Reageren
    Anoniem

Ik heb dit ook. Bij mij is het 2,5 maand geleden. De plek blijft donker…. Ik ben benieuwd of iemand weet hoe dit komt.

Reageren
    John (moderator)

Doorgaans door gestold bloed onder de huid.

Reageren
    Alias

Heb dit nu ook al 2 weken kan dit kwaad ?

Reageren
    Char

Beste anoniem,

Ik las dat je na 2,5 maand nog steeds een donkere vlek had. Mijn dochter na 3 maanden ook nog steeds onder haar oog. Is het bij jou uiteindelijk weggetrokken???

Reageren
    Anoniem

Hallo ik heb 3 maanden terug een klap gehad en een blauw oog over gehouden, het blauwe oog ging uiteraard weg. ik heb nu nog steeds dat bij dit oog mijn wal donkerder is en er een soort vlekje zit. Trekt dit weg?

Reageren
Reageer op: verkleuring huid na blauwe plek
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.