Slapeloosheid: Als slapen maar niet lukken wilt

Slapeloosheid: Als slapen maar niet lukken wilt

Je bent moe en ligt eindelijk in bed na een lange werkdag, maar in slaap komen lukt niet. Herkenbaar? Een op de vijf Nederlanders kampt met slapeloosheid. Of het nu gaat om in slaap komen s ’avonds, te vaak wakker worden of te vroeg wakker worden en niet meer kunnen slapen, het blijft vervelend als je niet kunt slapen maar wél wil slapen.
In dit artikel kun je meer lezen over de oorzaken, symptomen en gevolgen van slapeloosheid. Ook geven we je vier tips hoe je je slaap kunt verbeteren. Slapeloosheid en slaapproblemen kunnen erg hardnekkig zijn en hier kun je meer informatie over slapeloosheid vinden en hoe je de oorzaak van slaapproblemen aanpakt.

Oorzaken slapeloosheid

Slapeloosheid kan vele oorzaken hebben, in veel gevallen is het dan ook niet helemaal te achterhalen waarom je slecht slaapt. Wel zijn er bepaalde oorzaken waarvan het bekend is dat zij slapeloosheid stimuleren.

Stress

Stress is de nummer één oorzaak voor veel klachten, waaronder ook slapeloosheid. Ga jij in bed liggen maar zijn je gedachten nog bij de deadline die je moet halen op je werk? Of ben jij een to-do lijstje voor de volgende dag al aan het maken in je hoofd? Snel in slaap vallen zal er dan niet bij zijn. Maar ook gebeurtenissen overdag, zoals bijvoorbeeld een vervelende aanvaring met een collega of zorgen om je kinderen kunnen je wakker houden. Stress werkt dan ook zeker niet slaap bevorderend en de oorzaak van je stress aanpakken is een eerste stap naar beter slapen.

Lichamelijke aandoeningen

Slapeloosheid kan ook getriggerd worden door lichamelijke aandoeningen. Hierbij kun je denken aan ziekte, maar ook aan zwangerschap of slaapapneu. Lichamelijke aandoeningen zijn niet altijd meteen te verhelpen, al kan pijn of jeuk soms wel verlicht worden door bijvoorbeeld het gebruik van medicatie.

Psychiatrische aandoeningen

Een andere oorzaak van slapeloosheid waar je misschien niet zo snel aan denkt zijn psychiatrische aandoeningen. Net als stress kunnen psychiatrische aandoeningen zoals depressie voor een negatieve of zorgelijke stroom aan gedachten zorgen, waardoor het niet lukt om rust in je hoofd te creëren voor het slapen gaan. Vaak is het verstandig om je aandoeningen met een deskundige te bespreken, om zo tot een oplossing voor je slaapproblemen te komen.

Alcoholgebruik

Naast de bovenstaande oorzaken is er ook een hele voorde hand liggende oorzaak van slapeloosheid: alcoholgebruik. De consumptie van alcohol verstoort je slaap enorm. Je zult sneller inslapen, maar je slaapt vervolgens lichter en kan vroeger wakker worden.

Symptomen en gevolgen

Iedereen slaapt wel eens slecht en we hebben allemaal wel eens het gevoel dat we te weinig slaap hebben gehad, maar wanneer spreek je van slapeloosheid? En welke gevolgen heeft slapeloosheid?

Symptomen van slapeloosheid

Je kun van slapeloosheid spreken wanneer de volgende symptomen voorkomen:

  • Niet in slaap kunnen komen s ‘avonds.
  • S’ Nachts vaak wakker worden (licht slapen).
  • Te vroeg wakker worden.

Bij slapeloosheid staat het centraal dat je het gevoel hebt niet uitgerust te zijn na een nacht slapen.

Gevolgen van slapeloosheid

Het menselijk lichaam is zo gebouwd dat het zichzelf herstelt wanneer wij slapen. Ook verwerken onze hersens de gebeurtenissen van de dag. Wordt dit proces dusdanig onderbroken, dan kan dat zeer vervelende gevolgen hebben, zowel op korte als lange termijn.

Slapeloosheid zal ervoor zorgen dat je je overdag waarschijnlijk vermoeid, lusteloos en prikkelbaar voelt. Je kunt je niet concentreren en je geheugen laat je in de steek. Eigenlijk wil je alleen maar naar bed, je hebt nergens anders zin in.

Maar niet alleen op korte termijn zijn de gevolgen van slapeloosheid groot, ook op lange termijn kunnen slaapproblemen zeer schadelijk voor je zijn. Je kunt psychische stoornissen ontwikkelen zoals angst of depressie en lichamelijk gezien vergroot slapeloosheid de kans op aandoeningen zoals beroertes en hart- en vaatziektes. Ook kun je te maken krijgen met gewichtsproblemen. Je lichaam zal namelijk de missende energie van je slaap op een andere manier willen gaan vervangen, waardoor je meer honger hebt en meer zult gaan eten.

4 tips om beter te slapen

Zoals gezegd is slaap noodzakelijk voor ons lichaam. Maar hoe is het mogelijk om beter te slapen wanneer je last hebt van slapeloosheid? Wij hebben een paar tips voor je op een rijtje gezet.

1# TV, tablet en telefoon uit

Hier heb je waarschijnlijk al van gehoord, maar het blijft een van de grootste veroorzakers van slapeloosheid; onze digitale schermen. Het blauwe licht dat ons telefoon of tv-scherm afgeeft zorgt ervoor dat onze biologische klok in de war raakt. Blauw licht remt de productie van het slaaphormoon melatonine af. Dit hormoon wordt aangemaakt zodra het donker wordt, hierdoor voelen wij ons ook slaperig s ‘avonds, en zijn we, wanneer het licht is overdag, wakker. Breek je de productie van melatonine af, dan kan je moeilijker in slaap komen. Dus probeer je niet te laten verleiden om nog even Facebook te checken voor het slapen gaan, maar lees liever een boek.

2# Schrijf je gedachten op

Ben je de hele dag druk geweest? En ben je nu al aan het nadenken over de dingen die je morgen moet doen? Schrijf ze op! Wanneer je naar bed gaat en rustig wil gaan liggen krijgen je gedachten de vrije loop. Probeer deze stress te ontwijken door je gedachten op te schrijven. Zo zijn ze uit je hoofd en hoef je je geen zorgen te maken dat je de volgende dag iets vergeet.

3# Ontspanning

Ontspanning is essentieel om goed te kunnen slapen. Neem een lekker warm bad met lavendel of kamilleolie om tot rust te komen, of drink een kop kruidenthee. Wat ook kan helpen is yoga of meditatie voor het slapen gaan, hierdoor maak je je hoofd even helemaal leeg.

4# Opgeruimde slaapkamer

Ze zeggen ook wel een opgeruimd huis, een opgeruimd hoofd. Dit geldt natuurlijk ook voor je slaapkamer. Ruim je slaapkamer op, maak hem schoon en zorg voor voldoende frisse lucht. Je kunt je slaapkamer eventueel ook inrichten naar de Feng Shui principes voor de optimale ruimte. Gegarandeerd dat dit voor meer rust in je hoofd zal zorgen.

Tot slot

Blijf je kampen met slaapproblemen? Kom je er toch niet helemaal uit? Als de slaapproblemen hinder veroorzaken, dan kun je het best een bezoek brengen aan de huisarts. Wil je enkel meer informatie over dit onderwerp? Op de website Zobegaafd.nl vind je meer informatie over dit onderwerp. Blijf in ieder geval niet te lang met slaapproblemen rond lopen!

 

-Partner Content –

8 reacties op “Slapeloosheid: Als slapen maar niet lukken wilt
  1. precies wat er bij ons ook gebeurd. echter niets helpt. va de dokter krijg je temesta, maar dat lost niets op1
    hoe kom je van het vele piekeren, nadenken algemeen stress af. Psycholoog is ook geen succes geweest, want dat moet maar net klikken. Veel geld betalen voor een praatje pot. levert weer stress op.
    wie heeft er truuken om weer te kunnen slapen. gebruik nu al extra melatonine tabletten. werken ook niet echt.

    Geschreven door hitman1961 op
    • Melatonine is ook zeker geen magisch middel waardoor je spontaan beter kan gaan slapen. Veel mensen die melatonine slikken gebruiken een te hoge dosis, waardoor het slaapritme alleen maar erger verstoort wordt. De truc zit hem in het feit dat je de slaapproblemen bij de oorzaak moet aanpakken. Dit betekent dat je moet begrijpen waarom jij niet kunt slapen. Uiteraard is dit makkelijker gezegd dan gedaan, dat begrijp ik ook. Op de website zobegaafd.nl zijn veel nuttige artikelen te vinden die je zeker gaan helpen.

      Geschreven door Zobegaafd.nl op
    • EMDR helpt om onverwerkte trauma’s een plaats te geven. Voor mij werkt dit heel goed maar dat is natuurlijk individueel. Even googlen.

      Geschreven door Zita op
  2. @hitman, melatonine en gaba kan je lichaam zelf aanmaken als je zorgt voor de juiste voeding plus wat voedingssupplementen. Allereerst zorgen voor stabiele bloedsuikerspiegel, door te zorgen voor complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment. Diverse vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren kunnen helpen bij de aanmaak van dit soort stofjes. Gebruik zelf onder andere 5htp. Ook belangrijk zijn natuurlijk voldoende lichaamsbeweging en daglicht. Rescue remedie ‘nacht’ kan helpen het piekeren te verminderen. Ik zou ook eerder advies vragen aan een natuurgenezer dan een psycholoog.
    Electromagnetische velden werken verstorend op de melatoninehuishouding. Benzo’s remmen juist de aanmaak van melatonine, waardoor ze het probleem in stand houden.

    Geschreven door C. op
  3. Een ander matras was bij mij de oplossing.

    Geschreven door Carabas op
  4. Unisom sleepgels helpen fantastisch om door te slapen. Alleen in Amerika verkrijgbaar bij een drogist of je kunt ze bestellen via internet. Gebruik dit zeker niet dagelijks, maar op avonden dat ik zeker wil zijn van slaap.

    Geschreven door Lente op
  5. Zorg dat je je wekker niet kunt zien.

    Geschreven door Kereltje op
  6. Knoflook teentjes onder je kussen leggen!

    Geschreven door Roos op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief