De gezondheidsvoordelen van uien

De gezondheidsvoordelen van uien

Uien zijn niet alleen smaakmakers, ze blijken ook nog eens gezond te zijn. De oude Grieken waren hier al van op de hoogte. Zij gebruikten het als hulpmiddel bij griep en verkoudheid. Maar wat zijn vandaag de dag de gezondheidsvoordelen van een ui? Waarom zijn uien zo gezond?

Uien zitten vol goede voedingsstoffen

In een ui zitten veel verschillende gezonde voedingsstoffen. Zo zijn uien rijk aan vitamine C. Vitamine C heeft een functie als antioxidant in het lichaam en is nodig voor: de vorming van bindweefsel, de opname van ijzer en het in standhouden van de weerstand. Daarnaast bevatten uien zwavelbestanddelen, flavonoïden en antioxidanten die goed zijn voor je lichaam en je huid. Ui bevat ook veel polyfenol, in de vorm van quercetine. Quercetine is een antioxidant die gunstige eigenschappen heeft voor de hart- en bloedvaten. Daarnaast bevordert quercetine de werking van vitamine C. Verder zit er redelijk wat B6 en B11 in.
Ook mineralen als ijzer, chroom, molybdeen, mangaan en kalium komen in de ui voor.

Gezondheidsvoordelen

Goed voor hart- en bloedvaten
Volgens het Britisch Institute of Food Research zijn uien bijzonder goed voor het hart. Dit vanwege de werkzame stof quercetine die ook in appels, rode wijn en thee zit. Zo gaat het chronische ontstekingen en verdikkingen van de bloedvaten tegen. Ontstekingen vormen een belangrijke oorzaak van dichtslibbing van bloedvaten. Daarnaast zijn uien rijk aan zwavelbestanddelen die de cholesterol– en vetspiegel in het bloed kunnen verlagen.

Positief bij diabetes
Thioproanal-s-oxide, is de stof in uien die de welbekende tranen opwekken. Deze gaat de afbraak van insuline in de lever tegen en stimuleert mogelijk ook de aanmaak van insuline in de pancreas. Verder zijn er nog andere bloedsuikerverlagende stoffen, zoals glucoquininen, aanwezig. Deze bloedsuikerverlaging zou alleen gebeuren bij diabetici en niet bij gezonde mensen. Uit een Engelse studie bleek dat de consumptie van uien de glucosespiegel in het bloed verlaagde bij diabetes II patiënten.

Goed voor de weerstand
Uien zijn dus rijk aan vitamine C, een krachtige ontstekingswerende stof. Dit verbetert de weerstand. De productie van interferon (natuurlijk eiwit die in de cellen van het immuunsysteem worden afgescheiden na contact met virussen, bacteriën of schimmels) krijgt een boost van uien. Dit bevordert fagocytose, het proces waarbij een schadelijke stof wordt opgenomen en verteerd door een cel. Dit proces speelt een voedende en verdedigende rol in de cel functies. Wat allemaal bij elkaar voor een verbetering van je weerstand zorgt.

Gunstig effect op de botdichtheid
Kleinschalig onderzoek heeft aangetoond dat uien een gunstig effect hebben op de botdichtheid. De botter waren na verloop sterker en de kans op botbreuken was kleiner geworden als gevolg van het eten van uien.

Bescherming tegen kanker
Ook zit er in een ui voldoende van het krachtige antioxidant organozwavel. Dit bestandsdeel wordt regelmatig in verband gebracht met een lagere kans op kankervormen zoals: prostaatkanker, nierkanker, mondkanker, borstkanker en darmkanker. Verschillende studies toonde een aanzienlijke vermindering van kanker door het gebruik van knoflook en ui. Dit zegt niet dat uien een medicijn tegen kanker zijn. Echter, het dagelijks eten van uien zou de kans op de ontwikkeling van kanker, en de allereerste stadia van kanker, kunnen tegengaan.

Goed voor je gebit
Aangezien uien gezien worden als een natuurlijk antibioticum, kunnen ze ook helpen om gaatjes tegen te gaan. Gaatjes en tandverderf worden voornamelijk veroorzaakt door bacteriën die we in de mond hebben. Het is gebleken dat bepaalde bacteriën een hekel hebben aan de antibiotische werking van de ui.

Voor een jonge huid
De aanwezigheid van antioxidanten zorgen voor een remming op de veroudering van de huid. Echter, ook een jonge huid kan baat hebben bij uien. Dankzij de antimicrobiële, antibacteriële en ontstekingsremmende eigenschappen zou het acne in kunnen dammen.

Verbetert de kwaliteit van sperma
Uit een onderzoek gedaan onder ratten, bleek dat bij de ratten die uiensap te drinken hadden gekregen de spermaconcentratie hoger was. Daarnaast was ook het aantal levenskrachtige spermazaadjes toegenomen. Uien zouden dus de kwaliteit van sperma kunnen verbeteren.

Helpt tegen astma
De zwavelbestanddelen in uien zouden ook een anti-inflammatoire werking hebben. Ze zouden de aanmaak van thromboxanen, die ontstekingsreacties veroorzaken, remmen. Daarnaast gaat dat de samenklontering van bloedplaatjes tegen. De thiosulfaten en cepaenen hebben een remmende werking op een aantal enzymen in het lichaam, cyclooxygenase en 5-lipoxygenase, die medeverantwoordelijk zijn voor ontstekingen en astma-aanvallen.

Tot slot

Veel onderzoeken naar de gezondheidseffecten van uien zijn uitgevoerd op dieren. De meeste mensen voegen ui toe aan het gerecht, waar ook andere groentes in verwerkt zitten. Hierdoor is onderzoek naar de langetermijneffecten van het eten van uien lastig. Deze effecten zouden namelijk ook door andere groenten veroorzaakt kunnen zijn. Echter, uit vrijwel alle onderzoeken komt dat het eten van uien positief is voor de gezondheid. Maar zoals bij al het eten, het is verstandig om gevarieerd te eten.

 

Bronnen: Voedingscentrum, WebMD en programma.groentenenfruit.nl

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief