Kun je diabetes voorkomen?

Kun je diabetes voorkomen?

In Nederland zijn er meer dan 830.000 mensen met diabetes. Er zijn ook veel mensen die wel diabetes hebben, maar bij wie de diagnose nog niet is gesteld. Het werkelijke aantal mensen met diabetes in Nederland ligt dus hoger. Het wordt geschat op meer dan één miljoen mensen. Kun je diabetes eigenlijk voorkomen?

Wat is diabetes?
Bij mensen met diabetes regelt het lichaam de bloedsuiker niet meer goed. Dat komt doordat het lichaam te weinig van het hormoon insuline (regelt de bloedsuikerspiegel) heeft. Daarnaast reageert het lichaam vaak ook niet meer zo goed op insuline, of maakt het helemaal geen insuline meer.
Er zijn twee hoofdvormen van diabetes: type 1 en type 2.

Diabetes type 1
Bij deze vorm is het lichaam gestopt met het aanmaken van insuline. Diabetes typ 1 is een auto-immuunziekte waarbij het afweersysteem zich vergist. Normaliter ruimt de afweer ziektes op, maar nu maakt het de cellen die insuline maken deels kapot. Hoe dat komt, is nog niet duidelijk. Veel mensen met diabetes type 1 krijgen het als ze nog jong zijn. Daarom heette het vroeger ook wel jeugddiabetes. Maar je kunt het ook op oudere leeftijd krijgen.

Diabetes type 2
Deze vorm komt het meest voor. 90% van alle mensen met diabetes hebben type 2. Bij deze vorm maakt de alvleesklier te weinig insuline aan. Doordat het lichaam ongevoelig is geworden voor insuline, werkt het weinige insuline dat wordt aangemaakt niet goed meer. Het gevolg is dat het lichaam geen suikers meer uit het bloed kan halen. Mensen met diabetes type 2 hebben vaak ook te veel vet in het bloed, zoals cholesterol. Ook is de bloeddruk vaak te hoog.

Vroeger heette diabetes type 2 ouderdomssuiker. Want mensen kregen het vaak als ze ouder werden. Maar vandaag de dag krijgen steeds vaker jonge mensen (zelfs kinderen en tieners) deze vorm van diabetes. Dit komt door de veranderde manier van leven.

Hoe herken je diabetes?
Vaak is het zo dat je in het begin niet merkt dat je diabetes hebt. Dat geldt helemaal voor diabetes type 2. Veel symptomen lijken namelijk op dingen waar we allemaal weleens last van hebben zoals, vermoeidheid en futloos zijn. Dat is dan ook de reden dat veel mensen met diabetes rondlopen zonder dat ze het weten. Dat is ernstig, aangezien diabetes intussen wel je lichaam beschadigt.

Mensen met diabetes type 1 voelen zich wel vaak echt ziek voordat ze behandeld worden, dus deze vorm van diabetes wordt eerder ontdekt. Ook zwangerschapsdiabetes is vaak lastig te herkennen.

Mogelijke klachten van type 2 zijn:

  • Veel en vaak plassen.
  • Vaak dorst hebben.
  • Vaak moe zijn en je slap voelen.
  • Last van je ogen. Denk aan wazig of dubbelzien. Branderige en rode ogen.
  • Wondjes die slecht genezen.
  • Kortademigheid of pijn in de benen bij het lopen.
  • Infecties die vaak terugkomen, zoals blaasontsteking.

Mogelijke klachten van type 2 zijn:

  • Veel en vaak plassen.
  • Vaak dorst hebben.
  • Zonder aanwijsbare reden afvallen.
  • Wazig zien.
  • Ziek voelen, misselijk zijn en eventueel overgeven.
  • Veel honger hebben, of juist helemaal niet.

Wanneer je bovenstaande klachten herkent, ga dan naar je huisarts. Deze kan snel zien of je diabetes hebt. Maar let op: niet iedereen met diabetes heeft al deze klachten.

Kun je diabetes voorkomen?
Diabetes type 2 is in bijna 90% van de gevallen te voorkomen. Diabetes type 1 kun je niet te voorkomen. Wat kun je doen om diabetes type 2 te voorkomen?

  • Let op je gewicht
    Mensen die te dik zijn, hebben een grotere kans op diabetes (suikerziekte). Andersom geldt: mensen met diabetes hebben een grotere kans op overgewicht, vooral mensen met diabetes type 2. Dus wanneer je last hebt van overgewicht probeer dan te letten op wat je dagelijks eet en zorg dat je afvalt. Een paar kilo minder helpt namelijk al. Wanneer je het lastig vindt om te weten wat je wel en beter niet kan eten, kan een diëtist je helpen met voedingsadviezen en hoe je deze in de praktijk kan brengen.
  • Beweeg regelmatig
    Blijven bewegen is heel erg belangrijk. Zorg ervoor dat je dagelijks minstens een half uur beweegt. Dat kan intensief sporten zijn of een stevige wandeling of fietstocht. Het beste is bewegen waardoor je sneller gaat ademhalen, zweten en waardoor je hart sneller gaat kloppen. Dit is voor iedereen natuurlijk weer anders. Wanneer bewegen lichamelijk wat lastig is, dan kun je aan je dokter of fysiotherapeut vragen wat voor jou een goede beweging is. Wanneer je dat doet dan verminder je de kans op diabetes type 2 aanzienlijk. Ook als je al diabetes hebt, is bewegen belangrijk. Door beweging blijft je bloedsuiker stabieler.
  • Eet gezond
    Zorg dat je regelmatig eet en vermijd de tussendoortjes. In veel gevallen is het zo dat je van die tussendoortjes ongemerkt aankomt. Daarnaast is het verstandig weinig te snoepen, te kiezen voor volkoren producten, mager vlees en meer vis. En veel groenten en voldoende fruit te eten. Pas op met suiker, alcohol en harde soorten vet (transvetten). Let daarnaast op de koolhydraten. We hebben ze nodig maar te veel is niet goed.
  • Stoppen met roken
    Iedereen weet dat roken ongezond is, en stoppen is niet makkelijk. Maar wist je dat roken de kans op diabetes met 30 tot 40% vergroot? Bij rokers reageert het lichaam niet goed meer op insuline, doordat de cellen er ongevoeliger voor worden. Wanneer insuline niet meer goed werkt, wordt de bloedglucosespiegel te hoog. Dus wanneer je rookt, probeer dan te stoppen. Dat is niet alleen beter voor je longen maar ook voor je hart en bloedvaten.

 

Bronnen: preventiediabetes.nl en diabetesfonds.nl

2 reacties op “Kun je diabetes voorkomen?
  1. Ik lees heel vaak bij gezondheidsproblemen het advies om meer te bewegen. Klinkt heel simpel, maar voor mij is dat het niet, heb fibromyalgie, en daarnaast heup- knie- en enkelproblemen, waardoor het lastig wordt om meer te bewegen. Ik gebruik wel vaak de fiets, maar verder weet ik dus niet wat ik meer of beter zou kunnen doen.. graag suggesties

    Geschreven door Fibrootje op
  2. dan wordt het lastig als je moet uitkijken met bewegen. Misschien dat wandelen nog lukt en zwemmen. Of yoga. Bij fibromyalgie spelen ook tekorten een rol, zoals magnesium en tal van andere stoffen. En verder zijn omega 3 en gelatine goed voor je gewrichten. Bijvoorbeeld van zelfgemaakte bottenbouillon.

    Geschreven door Anoniem op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en relevante advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder