Waarom je zwaarder wordt als je ouder wordt

Waarom je zwaarder wordt als je ouder wordt

Mensen die exact dezelfde eetgewoontes hebben als vroeger, worden met het ouder worden toch zwaarder. Hoe kan het dat je met het ouder worden ook vaak zwaarder wordt? En kun je dit proces afremmen?

Stofwisseling

Je stofwisseling speelt een essentiële rol bij je gewicht. Je stofwisseling is letterlijk het omzetten van de ene stof in een andere stof. Dit omzetten is nodig om ervoor te zorgen dat we in leven blijven. Enkele stofwisselingsprocessen zijn: het omzetten van voedsel in bouwstoffen en energie, ademhalen en het regelen van je temperatuur.

Al deze processen kosten energie. De snelheid en de manier waarop deze processen verlopen bepalen hoeveel energie je verbruikt op een dag. Hoe sneller je stofwisseling, des te meer calorieën je verbrandt en des te slanker je blijft.

Er zijn drie bepalende factoren voor de snelheid van je stofwisseling:

  1. De ruststofwisseling
    Deze factor kennen we ook als basaal metabolisme en dit is alle energie de je verbruikt op het moment dat je lichaam in rust is. Je ruststofwisseling wordt voor het grootse deel bepaald door je lengte, gewicht, leeftijd, geslacht en lichaamssamenstelling. De ruststofwisseling zorgt voor ongeveer 60% van je dagelijks verbrande calorieën.
  2. Lichaamsbeweging
    Lichaamsbeweging en sport bevorderen de omzetting van stoffen in je lichaam. Zo is er meer energie nodig om spierarbeid te leveren tijdens fysieke activiteit en gaan de hartslag en het ademritme omhoog. Fysieke activiteiten bedragen 10 tot 50% van je dagelijkse energieverbruik.
  3. Thermogenese
    Dit is de energie die het lichaam verbruikt bij het verteren van je eten. Dit proces beslaat ongeveer 10% van je dagelijkse energieverbruik.

Stofwisseling en leeftijd

Eten wat je wilt zonder iets aan te komen dat is voor veel mensen als ze jong zijn iets vanzelfsprekends. Echter, naarmate je ouder wordt vertraagd je stofwisseling. Je gaat dan minder energie verbruiken en daarom zal je zwaarder worden wanneer je je voedingspatroon en leefwijze niet wijzigt. Waardoor vertraagt je stofwisseling?

Oorzaak langzamere stofwisseling

De belangrijkste oorzaken voor een langzamere stofwisseling met de jaren zijn:

Verlies van spiermassa

Met gaat ervan uit dat er een spierafname optreedt vanaf je dertigste levensjaar. Na je 50ste zou dit jaarlijks zelfs met 2% afnemen. Voor een deel komt deze spierafname doordat naarmate mensen ouder worden ze minder actief zijn. Maar ook spelen leeftijdsgebonden lichamelijke veranderingen een rol. Denk hierbij aan een verminderde hormoonproductie en een stijging van ontstekingsprocessen. Beide zorgen voor een afname van spiermassa. Omdat spieren in rust energie verbruiken, zal met name je ruststofwisseling langzamer worden bij een afname van spiermassa.

Verminderde fysieke activiteit

Het blijkt dus dat zo 10 tot 50% van je dagelijkse energieverbruik bepaald wordt door fysieke activiteiten. Omdat ouderen de neiging hebben minder te bewegen, zal dit aandeel van het energieverbruik afnemen.

Minder efficiënt werkende stofwisseling

Met de jaren wordt je stofwisseling minder efficiënt. Je lichaam met het ouder worden minder goed in staat om de vetten te verbranden, waardoor er sneller een opstapeling van vet ontstaat. Het gevolg hiervan is een toename in gewicht.

Hoe versnel je je stofwisseling?

Met het stijgen van de leeftijd wordt het dus steeds lastiger om je gewicht op niveau te houden. Echter, bovenstaande oorzaken laten gelijk zien dat het ondanks de natuurlijke processen van het ouder worden toch mogelijk is om niet zwaarder te worden. We hebben namelijk allemaal invloed op het behoud van onze spiermassa en op de hoeveelheid fysieke activiteit die we uitvoeren.

Dus hoe kun op gewicht blijven én de snelheid van je stofwisseling stimuleren?

Krachttraining

Krachttraining is een goede manier om je stofwisseling een boost te geven, spiermassa verbrandt namelijk meer calorieën dan vet. Hoe meer krachttraining je doet, hoe groter het effect zal zijn. Doe dus regelmatig aan krachttraining om spieren te kweken en op die manier je stofwisseling te versnellen en stimuleren. Het advies is om twee à drie keer per week krachttraining te doen voor alle grote spiergroepen.

Beweeg regelmatig

Niet alleen meer spiermassa is belangrijk, maar ook het zoveel mogelijk bewegen. Onder bewegen verstaan we verschillende duuractiviteiten zoals fietsen en wandelen, maar ook de dagelijkse taken zoals het stofzuigen en koken horen hierbij. Bewegen in zijn totaliteit draagt bij aan de snelheid van je stofwisseling.

Eiwitrijke voeding

Proteïnen helpen bij het behoud van spiermassa. Zeker wanneer je ouder wordt. Daarnaast veroorzaakt voeding met veel eiwitten, denk hierbij aan: vlees, vis en eieren, een hogere thermogenese, dan vetrijke en koolhydraatrijke voeding. Thermogenese is de energie-verbranding die ontstaat bij het consumeren van voedsel.

Eet voldoende

Het klinkt wellicht tegenstrijdig, maar voldoende gezonde voeding zorgt voor een versnelde stofwisseling. Een te lage calorie inname kan namelijk zorgen voor een vertraagde stofwisseling. Vaak is er sprake van een verminderde eetlust naarmate we ouder worden. Je kunt dit misschien ondervangen door meerdere keren per dag kleinere hoeveelheden te eten.

Slaap voldoende

Wanneer je structureel te weinig slaapt, dan draagt dat bij aan een vertraagde stofwisseling. Het lichaam maakt dan meer van het eetlust opwekkende hormoon ghreline aan. Het gevolg kan zijn dat je overdag meer trek hebt in (ongezonde) voeding, waardoor je meer calorieën binnenkrijgt dan je nodig hebt.

 

Bronnen: Drogespieren, Nutrition Consultants en Welingelichte Kringen

Delen:  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief