Buikvet verliezen, hoe doe je dat?

Buikvet verliezen, hoe doe je dat?

Buikvet is dé plek waar veel mensen het liefst wat kwijtraken. Maar buikvet is hardnekkig én ongezond. Dus buikvet verliezen, hoe doe je dat?

Wat is buikvet?

Buikvet is vetweefsel in de buikholte en er bestaan twee soorten van. Je hebt onderhuids buikvet, dat is het vet dat zit tussen je spieren en je huid. Het is het gedeelte dat je vast kan pakken. Een andere benaming is subcutaan vet. Het andere buikvet is het visceraal vet en dat is het vet dat rond je organen zit, zoals om je lever of maag. Visceraal vet kan naast dat het in de buikholte aanwezig kan zijn ook om je hart of longen zitten. Deze soort is niet zichtbaar zoals het onderhuidse buikvet. Echter, wanneer je zichtbaar een buik hebt, dan kun je ervan uitgaat dat je ook last hebt van visceraal vet.

Is visceraal buikvet ongezond?

Visceraal of orgaanvet hebben we allemaal. Dit vet dient als bescherming tegen stoten van buitenaf. Echter, wanneer je te veel visceraal vet hebt, dan is dat nadelig voor je gezondheid. Het voedt namelijk een ontstekingsproces dat schadelijk is voor je slagaders en daarnaast verstoort het ook de stofwisseling van koolhydraten (insulineresistentie). Dit alles vergroot de kans op het krijgen van hart- en vaatziekten en diabetes. Vet is namelijk levend weefsel dat hormonen kan produceren en afgeven.

Buikvet verliezen

Wanneer je buikvet wilt verliezen, dan komt de vraag: hoe doe je dat? Het is niet enkel een kwestie van alleen maar minder eten. Hoe kun je buikvet verliezen?

Verminder stress

Wanneer je stress ervaart, dan maakt het lichaam het stresshormoon cortisol aan. Dit noodzakelijke hormoon heeft een aantal functies, waaronder alertheid en energie wat je nodig hebt in een angstige situatie waarin je moet vluchten en daarbij stress ervaart. Echter, wanneer er sprake is van chronische stress, dan kan dit verschillende gezondheidsproblemen veroorzaken. Een langdurig hoog cortisolniveau vergroot de eetlust en stimuleert de opslag van buikvet. Wanneer je buikvet wilt verliezen, dan is het van groot belang om stress aan te pakken. Wellicht dat activiteiten zoals yoga of meditatie je daarbij kunnen helpen.

Slaap voldoende

We weten dat het goed voor ons is om voldoende te slapen. Maar wist je dat er een link is tussen onvoldoende slaap en toename van visceraal vet. Verschillende onderzoeken tonen aan dat onvoldoende slaap gelinkt kan worden aan een hoger risico op meer visceraal vet en obesitas.

Uit deze onderzoeken blijkt dat mensen die minder dan 5 uur per nacht slapen, een significant grotere kans hebben om aan te komen dan diegenen die nachten van 7 uur of meer slapen.

Let op je voedingsgewoontes

Wanneer je buikvet wilt verliezen, dan is de oplossing niet alleen om minder te eten. Je moet je totale voedingsgewoontes onder de loep nemen. Het advies is: om de dag te starten met een gezond ontbijt, door voor vezelrijke voeding te kiezen, snelle suikers te vermijden en veel eiwitten aan je dieet toe te voegen. Eiwitten geven je snel een vol gevoel, waardoor je minder eet. Tevens is het van belang om het drinken van alcohol te minimaliseren. Het drinken van alcohol verhoogt de opslag van vetmassa. Ook vette vis is goed tegen buikvet. Vis, zoals: zalm, tonijn, makreel, sardines of ansjovis, is rijk aan omega-3-vetten en kan de vetverbranding in de buik bevorderen.

Cardio en krachttraining

Cardio is een effectieve manier om je gezondheid te verbeteren en calorieën te verbranden. Combineer dit met krachttraining dit zal helpen bij het opbouwen van spieren en het versnellen van je stofwisseling. Krachttraining is zeer effectief om buikvet kwijt te raken, maar de combinatie van cardio en krachttraining blijkt tot een grootste afname van visceraal vet te leiden.

 

Bronnen: MedicineNet, Scientas en WebMD

 

Delen:  
6 reacties op “Buikvet verliezen, hoe doe je dat?
  1. Ik zou graag afvallen, maar het lukt mij niet. Help aub ik voel mij onzeker.

    Geschreven door Ciska op
    • Probeer niet teveel te eten. Wat bij mij goed lukt is het keto dieet!! Daarbij mag en moet je zeer vette eten eten en val je goed af… Maar ja iedereen is verschillend, maar je kan het altijd proberen uiteraard!! Succes!!

      Geschreven door Brownsugar24 op
    • Hallo Ciska

      Begin met intermittent fasting niet eten tussen 20:00 en 11:30 in de ochtend.
      Vermijd snelle koolhydraten, zoals zoete drankjes en gebak enzovoort, want die geven je elke keer een hongergevoel, en de dipjes gedurende dag.
      Je moet dit even volhouden, dan zal je merken, dat je behoefte naar snelle suikers zakt.

      Eet voor je maaltijden eerst eiwitten, die nemen al een deel van het hongergevoel weg en voorkomen meestal dat je teveel eet.
      Eet koolhydraatarm brood, en als je zoet beleg wilt neem dan producten op basis van stevia of erytritol, deze geven geen piek van je glucose spiegel.
      Dat is weer bepalend voor je energie dipjes.

      MVG J

      Geschreven door Anoniem op
    • Werking schildklier laten testen.

      Geschreven door Anoniem op
    • Wandelen is de beste remedie, kilometer of 6 per dag

      Geschreven door Moi op
  2. Ben je ook bij een dietiste geweest?

    Geschreven door John (moderator) op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief