Je weerstand verhogen met deze vitamines

Je weerstand verhogen met deze vitamines

Op bed met griep, verkouden, aan het snotteren of een koortslip. Het zijn allemaal tekenen dat je weerstand tijdelijk verlaagd was, en virussen en bacteriën vrij spel hadden. Er zijn een aantal vitamines die invloed hebben op je weerstand. Welke vitamines kunnen een handje helpen?

Wat is een lage weerstand?

Wanneer je weerstand op orde is, dan zorgt je lichaam dat het een goede weerstand biedt aan virussen, bacteriën, schimmels en parasieten. Dagelijks staat ons lichaam bloot aan honderden miljoenen bacteriën en virussen. Wanneer je een lage weerstand hebt, werkt je afweersysteem niet goed. Je bent niet goed opgewassen tegen ziekteverwekkers en daarom wordt je sneller ziek. Factoren die voor een lage weerstand kunnen zorgen zijn:

  • Slaapgebrek.
  • Slechte voeding.
  • Stress.
  • Stoornissen in de witte bloedlichaampjes.
  • Bepaalde medicijnen.

Weerstand verhogen

Er zijn een aantal vitamines die invloed hebben op de weerstand. Volgens de officiële autoriteit (EFSA, de European Food Safety Authority), moeten we zeggen dat deze vitamines bijdragen aan een normale werking van het immuunsysteem. Welke vitamines kunnen een handje helpen, wanneer het gaat om het versterken van je weerstand?

Vitamine C

Waarschijnlijk is dit de meest bekende en populaire vitamine. Deze vitamine stimuleert de aanmaak van witte bloedcellen. Witte bloedcellen zijn een belangrijk onderdeel van ons immuunsysteem. Daarnaast zorgt vitamine C voor gezonde botten, tanden, huid en bloedvaten. Het is ook nog eens een antioxidant, en beschermt ons lichaam samen met vitamine E tegen vrije radicalen. Het is niet zo dat vitamine C een wondermiddel is dat een verkoudheid kan voorkomen. Het blijkt wel de duur van een verkoudheid te kunnen verkorten en ervoor zorgen dat de klachten minder heftig zijn. De belangrijkste bronnen van vitamine C zijn groente, aardappelen en fruit. Paprika’s en kiwi’s zijn zeer grote bronnen van vitamine C.

Vitamine D

Vitamine D speelt een hele belangrijke rol bij de instandhouding van je weerstand. De omzetting van vitamine D, naar de actieve vorm van vitamine D in de witte bloedcellen, zorgt voor zogenaamde ‘cellulaire immuniteit’. Dit proces wordt in werking gezet door het stimuleren van de productie van een antimicrobieel eiwit, dat bacteriën onschadelijk maakt. Dit verkleint de kans dat je ziek wordt. De belangrijkste bron van vitamine D is zonlicht. Onder invloed van zonlicht kan onze huid deze vitamine zelf aanmaken. Vitamine D zit ook in vette vis zoals haring, zalm en makreel. Maar het is ook in lagere gehaltes aanwezig in vlees en eieren. Het wordt ook toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten.

Vitamine A

Vitamine A is betrokken bij onze weerstand, en heeft op 2 manieren invloed op ons immuunsysteem. De huid- en slijmvliescellen (in de luchtwegen, het maag-darmkanaal en de urinewegen), vormen de eerste verdedigingslinie tegen een infectie. Vitamine A zorgt voor een gezonde huid en zorgt daarmee dat deze barrière gezond en weerbaar blijft. Daarnaast heeft vitamine A een centrale rol in het aanmaken van bepaalde bloedcellen (zogenaamde T-lymfocyten), die onderdeel zijn van je afweersysteem.

Van nature komt vitamine A voor in dierlijke voedingsmiddelen zoals: melk, boter, kaas, yoghurt, room, eidooier en lever. Daarnaast komt het voor in sommige soorten vette vis zoals: paling, haring, sardine en karper. De lever is een opslagplaats voor vitamine A. Zo is heilbotlever zeer rijk aan vitamine A. Groenten en fruit bevatten bètacaroteen, dat is een voorloper van vitamine A. Daarnaast wordt er in Nederland vitamine A toegevoegd aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten.

Vitamine B6

Deze vitamine is erg belangrijk voor een goede spijsvertering, weerstand en de vorming van rode bloedcellen (die ook belangrijk zijn voor je weerstand). Ook is vitamine B6 betrokken bij de aanmaak van witte bloedcellen. Er is een verband aangetoond tussen te weinig vitamine-B6 en het optreden van infecties. Een vitamine B6 tekort, leidt tot een verminderde productie van witte bloedcellen die de indringers te lijf gaan. Bronnen van vitamine B6 zijn: vlees, eieren, vis, noten, brood en graanproducten, peulvruchten, groente, melk en kaas.

Foliumzuur

Foliumzuur (vitamine B11), is van belang voor een goed functionerend zenuwstelsel en immuunsysteem. Foliumzuur speelt daarnaast ook een belangrijke rol bij de vorming van rode bloedcellen, het DNA en een gezonde groei tijdens de zwangerschap. Met name groene groente levert het lichaam veel foliumzuur. Daarnaast zijn volkoren producten en fruitsoorten goede bronnen.

Vitamine B12

Vitamine B12 (cobalamine), speelt een belangrijke rol bij de bloedvoorraad van het lichaam. Het zorgt ervoor dat er geen bloedarmoede ontstaat. Verder is het belangrijk voor de weerstand en het zenuwstelsel. Daarnaast speelt het een rol bij de stofwisseling van foliumzuur. Vitamine B12 is uitsluitend te halen uit dierlijke producten zoals: vlees, eieren en zuivel. Veganisten wordt dan ook aangeraden een vitamine B12 supplement te slikken, of producten te gebruiken met toegevoegd vitamine B12.

Vitamine E

Vitamine E is een antioxidant en beschermt de cellen van ons afweersysteem, door de wanden van deze cellen te beschermen tegen beschadiging. Daarnaast speelt deze vitamine ook een rol in de aanmaak van rode bloedcellen. Vitamine E komt voor in plantaardige oliën en in plantaardige producten zoals: granen, noten, zaden, groenten en fruit. Dierlijke producten bevatten relatief weinig vitamine E.

Tot slot

Het is van belang om het hele jaar door gezond en gevarieerd te eten. Zo krijg je alle vitamines binnen en bouw je een goede weerstand op. Natuurlijk is het onmogelijk om een virale infectie te ontlopen. Deze virussen zijn overal en besmetting gaat in de meeste gevallen door contactoverdracht. Dit kan een deurknop zijn, iemand een hand geven, speelgoed uitwisselen, via telefoons en/of pinautomaten. Was daarom regelmatig je handen.

 

Bronnen: vitamine-info.nl en voedingscentrum.nl

3 reacties op “Je weerstand verhogen met deze vitamines
  1. foliumzuur is B9 niet B 11

    Geschreven door dr knowitall op
  2. Ik heb lupus reuma en hashimoto,natuurlijk steeds meer medicatie.
    Ik voel dat als ik de juiste vitamines en mineralen zou krijgen mijn gezondheid beter zou zijn,en met minder medicijnen zou kunnen,waarom staat de medische wereld daar niet voor open,nu klungelen veel mensen maar wat aan met de vitamines

    Geschreven door Ria op
  3. ik heb acuut reuma. Wat voor vitamines en minarelen kan ik nemen? En wat voor voedsel? Krijg geen advies van mijn reumatoloog hier voor. Al 15 jaar krijg ik het zelfde medecijnen van hem. Ooit kreeg ik biologische injecties van hem waarvan ik nu asbest long heb overgehouden na ernstige verkoudheid en long ontstekking.Ik gebruik nu Metotrexate en plaqenil. Al bijna 17 jaar. Dan moet ik ook omeprazol slikken omdat ik maagzweer heb. Ik heb het echt zwaar. Wie geeft mij voeding advies?

    Geschreven door chandue op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en relevante advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder