- Anoniem29 december 2015 om 12:11
Hallo
De laatste keer dat ik seks had met mijn vriendin bleek achteraf dat het condoom gescheurd was. Ik was NIET klaargekomen, maar ik las wel dat er een kans is dat het voorvocht ook sperma kan bevatten. We dachten aan de Morning After pil, maar die kunnen we pas na 2,5 dagen slikken, eerder lukt niet.
Mijn vraag is of de kans op zwangerschap groot is, en of de map nog zin heeft na 2,5 dagen?
Is er nog iets anders dat we kunnen doen? En zo ja, wat?5 reactiesReagerenJohn (moderator)
29 december 2015 om 12:20In voorvocht zitten in principe geen levende spermacellen, tenzij je kort daarvoor nog een zaadlozing zou hebben gehad en je na de zaadlozing niet meer geplast zou hebben. Dus die kans is heel erg klein.
Reageren
De Morning After Pil is het enige wat je zou kunnen doen om ieder risico uit te sluiten. Er is een MAP die tot 120 uur na de seks kan worden gebruikt. De ellaOne® (ulipristal).Anoniem29 december 2015 om 12:53Okee bedankt voor de info, had toen een aantal dagen geen zaadlozing meer gehad, dus dat is een opluchting. Ik zit nog wel met het feit dat wanneer we toch die map nemen voor de zekerheid, mijn vriendin flink ziek kan worden. Wat zou het beste zijn, wel of niet nemen?
Reageren
En hoe lang blijven spermacellen leven in het voorvocht?John (moderator)
29 december 2015 om 13:42Dat is een goede vraag.
Reageren
Sperma en voorvocht zijn gescheiden zaken. Sperma is opgeslagen in de zaadblaasjes en komt van daaruit samen met zaadvocht via de zaadleider in de urinebuis. Voorvocht wordt geproduceerd door de klieren van cowper. Als de man een erectie krijgt, drukken de zwellichamen op deze klieren waardoor ze dit vocht afscheiden. Het vocht heeft als taak om het zuur in de urine uit de urinebuis te verwijderen. De zaadcellen dreigen immers beschadigd te raken als ze ermee in contact komen. Als er een ejaculatie heeft plaats gevonden er zou weer voorvocht geproduceerd worden, zouden er nog levende spermacellen in de urinebuis kunnen zitten die er dan met het voorvocht uit komen. De zaadlozing moet dan kort (minuten) voordat er nieuw voorvocht wordt aangemaakt plaats gevonden hebben. Na 1 x plassen is sowieso alles weg.
Er zijn ook uitzonderingen. Soms komt er eerder(voor het orgasme zeg maar) al sperma vrij uit de zaadblaasjes en mengt zich met voorvocht. 100% garantie dat je door voorvocht niet zwanger kunt raken is er dus niet.
Dat is de afweging die jullie moeten maken om al dan niet een MAP te gebruiken.
Als je geen enkel risico wilt nemen, dan is de MAP aan te raden.
De kans om zwanger te raken is heel erg klein, maar helaas niet helemaal uitgesloten…Anoniem29 december 2015 om 15:39Duidelijk, bedankt.
Reageren
Nog wel een vraag:
Wat kunnen verdere gevolgen/bijwerkingen van de Map zijn? Naast het ziek worden?
Ik las iets over ontregelde menstruatie etc?John (moderator)
29 december 2015 om 16:41Hoofdpijn, misselijkheid, buikpijn zijn de meest voor komende klachten. Die zijn in de regel echter maar van korte duur.
Reageren
Daarnaast kan er ca 1 week een bloeding optreden. Dat is dan de nieuwe menstruatie. De cyslus verschuift dus een beetje.