Neusspray tijdens zwangerschap

Hallo,

Ik ben nu 29 weken zwanger en gebruik nu sinds week 18 ongeveer dagelijks 2 a 3 x neusspray voor kinderen met 0,5 mg Xylometazoline. Ik doe dit omdat mijn neus compleet verstopt gaat zitten als ik het niet gebruik en ik kan dan moeilijk adem halen. 's Nachts is het dan helemaal niet te doen en kan ik moeilijk slapen.

De verloskundige geeft aan dat het onbekend is welk effect het heeft, ze weet het ook niet.

Bij mijn vorige zwangerschap heb ik er ook zo'n last van gehad en toen heb ik de neusspray ook in het derde trimester voornamelijk gebruikt. De huisarts zei destijds het ook niet goed te weten en kwam met een alternatief, maar dat hielp totaal niet en was eigenlijk voor allergieen bedoeld.

Ik lees op internet voornamelijk dat het wordt afgeraden. Maar omdat deze zwangerschapskwaal vooor mij vrij heftig aanvoelt en zomaar stoppen een behoorlijke impact zal hebben op mijn dagelijkse leven, (ivm slaapgebrek) ben ik eigenlijk op zoek naar uitkomsten van onderzoek wat er wellicht ooit gedaan is. Ik wil weten of ik nu écht een risico neem. als dat zo is, stop ik er natuurlijk mee. Maar als het niet 'hoeft' graag niet, want dan kan ik normaal slapen namelijk. En dat is me toch ook veel waard.

Weten jullie meer?

Bedankt!

Reageren

Beste Danique,
    Geef ook even de merknaam. Dat is voor mij iets makkelijker zoeken.

Reageren

Hallo Danique, ik had dit tijdens mijn laatste zwangerschap ook. Ik kreeg zelfs nog druppels in mijn neus tijdens de keizersnede! Ik kreeg paniekaanvallen door de benauwdheid...

Ik slikte ook aldomet en adalat vanwege hoge bloeddruk. Daar kan het ook door komen. Mijn zoontje is inmiddels 8 en kerngezond dus dat komt wel goed. Het is vooral voor jou vervelend!

Reageren

Dank je voor je antwoord. Ik heb ook iets gelezen over een verhoging van de bloeddruk. Nu is mijn bloeddruk 98/56 dus dat is niet erg hoog. Mijn dochter is ook hartstikke gezond, maar ja, dat zgt nog niets over een eventueel risico... Ik zelf heb het idee dat het geen kwaad kan, maar ik kan het gevoel nergens op baseren helaas nu.

Reageren

Advies van de fabrikanten en het CBG:
    tijdens de zwangerschap niet langer dan 7 dagen achtereenvolgens gebruiken. Dus met tussenpauzen gebruiken.

Borstvoeding:
    Het is niet bekend of Xylometazoline in de moedermelk terechtkomt en wat de eventuele gevolgen zouden kunnen zijn.

Reageren

Tandor, dank je, dat advies ken, dat is hetzelfde advies als dat niet-zwangeren krijgen i.v.m. mogelijke verslaving. Maar dat is dus geen oplossing voor mij nu in de zwangerschap, omdat door de bloedtoevoer mijn slijmvlies volledig opgezwollen is. Ik verwacht ook niet dat door ontwenning het zal slinken, want het wordt nu deze weken alleen maar erger, dat was bij mijn vorige zwangerschap ook zo.

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: Neusspray tijdens zwangerschap

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe