- Anoniem21 oktober 2014 om 11:59
Hoi ik ben een meisje van 17.
Bij mij is er al meer dan 5x vastgesteld dat ik bloedarmoede heb de afgelopen 2 jaar. Als ik dan vraag naar de oorzaak wordt er elke keer verteld dat het komt door mijn hevige bloedverlies tijdens mijn menstruatie.. Dat klopt misschien wel, maar ik vind het gewoon raar dat het opeens verdwijnt en dan weer terugkomt. En de laatste tijd wordt het steeds erger, ik heb nu ook vaker hartkloppingen (sneller).
Ik verzin soms smoesjes om niet mee te gaan winkelen met vrienden, puur omdat ik gewoon TE moe ben. Heb ik misschien chronische bloedarmoede?7 reactiesReagerenJohn (moderator)
21 oktober 2014 om 15:44Hevige menstruaties kunnen de oorzaak zijn. Dat wellicht in combinatie met voeding te te weinig ijzer bevat.
Reageren
Een ander probleem zou kunnen zijn dat het ijzer niet goed wordt opgenomen in je lichaam, m,aar dan zou je er constant last van moeten hebbenAnoniem21 oktober 2014 om 16:06Tandor bedankt dat je reageert!
Ik menstrueer altijd even hevig, het is nooit minder of meer. Ook volg ik een bepaald eetpatroon (ijzerrijk) vanwege het feit dat ik vroeger een tijdje last had van ondergewicht, en nu nog steeds volg ik dezelfde eetpatroon. Dus aan mijn voeding ligt het zeker niet. Daarom vind ik het juist zo gek dat ik het soms wel heb en andere keren niet.
Reageren
En inderdaad ik heb er niet altijd last van, behalve dan dat ik altijd koude handen en voeten heb. Ik word ook niet serieus genomen en krijg constant staalpillen en daar moet ik het maar meedoen.
Maar dit keer is het echt anders, mijn handen trillen nu ook terwijl ik dit schrijf.
Ik weet het echt niet meer.John (moderator)
21 oktober 2014 om 17:13Terug dus naar je huisarts en een verwijzing vragen naar de internist. Laat dan nakijken of er iets mis gaar met de opname van ijzer in je lichaam.
ReagerenAnoniem21 oktober 2014 om 17:24Ja lijkt me verstandig, dankjewel
ReagerenAnoniem21 oktober 2014 om 17:39Nog ff vraagje, wat gebeurt er dan bij zo’n onderzoek? Moet je bloed afstaan?
ReagerenJohn (moderator)
21 oktober 2014 om 17:42Dat zit er wel in ja.
ReagerenAnoniem21 oktober 2014 om 17:53Dan weet ik dat in iedergeval, dankjewel nogmaals
Reageren