Zoeken Vraag het forum

Jeuk aan vagina tijdens menstruatie

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • E-90

Sinds afgelopen december ben ik gestopt met de pil. Nu 4 maanden later ben ik eindelijk ongesteld geworden. Helaas gaat dit gepaard met erge jeuk aan de binnenkant van mijn vagina en rondom de binnenste schaamlippen. Verder heb ik geen klachten zoals witte afscheiding (ivm menstruatie kan dit ook niet denk ik), en heb ik ook geen last van rode of gezwollen schaamlippen of pijn met plassen etc. Heb er nu 3 dagen last van. Wat is dit, en wat kan ik er aan doen om het te verhelpen?

8 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Dat kan door de menstruatie komen onder invloed van hormonen, omdat het zo lang heeft geduurd. Het lijkt zo niet op een schimmelinfectie, maar met zekerheid kan ik dat zo ook niet zeggen. Spoel je vagina met water en wacht verder even je menstruatie af. Iets anders kun je op dit moment toch niet doen.

Reageren
    Catootje

De jeuk zou ik niet weten. Weet wel dat de pil een boel kan ontregelen in je lichaam. Zo zorgt pilgebruik voor de uitscheiding van allerlei vitaminen en mineralen, zoals  zink en vitamine B. Ook zorgt het voor een toestand van oestrogeendominantie, een toestand waarbij het oestrogeen te hoog is ten opzichte van het progesteron. Het kan verstandig zijn om je hormonen wat bij te sturen en tekorten aan te vullen. Zou wellicht kunnen schelen in je klachten. Op internet genoeg te vinden over wat je aan oestrogeendominantie kan doen. voedingsmiddelen als kurkuma en maca kunnen in elk geval ondersteunen werken om je hormonen te balanceren.

Reageren
    Sesamstraat#
    1. Sinds vanavond erg jeuk in mijn vagina tijdens menstruatie anders nooit last van weet iemand wat ik eraan kan doen

Reageren
    pien

Heb ik af en toe ook last van. Ik douche vaak eerst, zodat alles weggespoeld is en vervolgens trek ik een sprintje naar het toilet om daar met nat keukenpapier (wc papier verliest vaak stukjes) nog een keer alles grondig schoon te krijgen. Daarna heb ik er geen last meer van.

Reageren
    Beer

Hier hetzelfde. Heb het ooit wel eens eerder gehad. Na mijn ongesteldheid verdwijnt de jeuk weer. Inderdaad goed spoelen met water en goed afdrogen, dat helpt vaak wel. Ook een maansverandering gebruiken inplaats van een tampon kan verlichting geven.

Reageren
    Beer

Maandverband*

Reageren
    Kat

Ik heb standaard na mijn ongesteldheid heftige jeuk 3/4 dagen. De dokters zeggen dat ik pech heb dat ik dit heb. Ik heb geen soas, infecties of bacteriën. Ik neem sinds vorige maand een kortere stopweek, om mijn oestrogeenspiegel hoger te houden, ik hoop dat dit zal werken. Het blijft frustrerend en geeft helaas veel klachten. Zinkzalf voor eczeem en yoghurt verlicht de jeuk en is ook neutraal voor de vagina. Geen crèmes van de Kruidvat etc gebruiken… zit doorgaans veel rommel in.

Reageren
    John (moderator)

Je zou de pil kunnen doorslikken zinder stopweek. Dan blijven de hormonen beter peil dan met een kortere stopweek

Reageren
Reageer op: Jeuk aan vagina tijdens menstruatie
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.