- E-9012 april 2017 om 20:37
Sinds afgelopen december ben ik gestopt met de pil. Nu 4 maanden later ben ik eindelijk ongesteld geworden. Helaas gaat dit gepaard met erge jeuk aan de binnenkant van mijn vagina en rondom de binnenste schaamlippen. Verder heb ik geen klachten zoals witte afscheiding (ivm menstruatie kan dit ook niet denk ik), en heb ik ook geen last van rode of gezwollen schaamlippen of pijn met plassen etc. Heb er nu 3 dagen last van. Wat is dit, en wat kan ik er aan doen om het te verhelpen?
8 reactiesReagerenJohn (moderator)
12 april 2017 om 21:29Dat kan door de menstruatie komen onder invloed van hormonen, omdat het zo lang heeft geduurd. Het lijkt zo niet op een schimmelinfectie, maar met zekerheid kan ik dat zo ook niet zeggen. Spoel je vagina met water en wacht verder even je menstruatie af. Iets anders kun je op dit moment toch niet doen.
ReagerenCatootje13 april 2017 om 09:21De jeuk zou ik niet weten. Weet wel dat de pil een boel kan ontregelen in je lichaam. Zo zorgt pilgebruik voor de uitscheiding van allerlei vitaminen en mineralen, zoals zink en vitamine B. Ook zorgt het voor een toestand van oestrogeendominantie, een toestand waarbij het oestrogeen te hoog is ten opzichte van het progesteron. Het kan verstandig zijn om je hormonen wat bij te sturen en tekorten aan te vullen. Zou wellicht kunnen schelen in je klachten. Op internet genoeg te vinden over wat je aan oestrogeendominantie kan doen. voedingsmiddelen als kurkuma en maca kunnen in elk geval ondersteunen werken om je hormonen te balanceren.
ReagerenSesamstraat#3 december 2018 om 01:48- Sinds vanavond erg jeuk in mijn vagina tijdens menstruatie anders nooit last van weet iemand wat ik eraan kan doen
Reagerenpien27 april 2020 om 08:37Heb ik af en toe ook last van. Ik douche vaak eerst, zodat alles weggespoeld is en vervolgens trek ik een sprintje naar het toilet om daar met nat keukenpapier (wc papier verliest vaak stukjes) nog een keer alles grondig schoon te krijgen. Daarna heb ik er geen last meer van.
ReagerenBeer12 november 2021 om 02:09Hier hetzelfde. Heb het ooit wel eens eerder gehad. Na mijn ongesteldheid verdwijnt de jeuk weer. Inderdaad goed spoelen met water en goed afdrogen, dat helpt vaak wel. Ook een maansverandering gebruiken inplaats van een tampon kan verlichting geven.
ReagerenBeer12 november 2021 om 02:09Maandverband*
ReagerenKat2 juni 2023 om 22:06Ik heb standaard na mijn ongesteldheid heftige jeuk 3/4 dagen. De dokters zeggen dat ik pech heb dat ik dit heb. Ik heb geen soas, infecties of bacteriën. Ik neem sinds vorige maand een kortere stopweek, om mijn oestrogeenspiegel hoger te houden, ik hoop dat dit zal werken. Het blijft frustrerend en geeft helaas veel klachten. Zinkzalf voor eczeem en yoghurt verlicht de jeuk en is ook neutraal voor de vagina. Geen crèmes van de Kruidvat etc gebruiken… zit doorgaans veel rommel in.
ReagerenJohn (moderator)
2 juni 2023 om 22:08Je zou de pil kunnen doorslikken zinder stopweek. Dan blijven de hormonen beter peil dan met een kortere stopweek
Reageren