Dochter van 10j had over 2 weken een CK van 500 en nu 1000.
Sport elke dag en beweegt enorm veel.
Uitgebreide bloedtest gedaan en alles normaal (ook CRP) buiten CK.
Kan dit een spierziekte zijn? Of zoiezo niet vermits er geen ontsteking is?
Het is voorbehouden aan een arts om dergelijke uitslagen te bespreken, maar een verhoogde CK duidt op schade aan spieren,niet persé een spierziekte.
Dit kan ook komen door (te) veel sporten en te weinig herstellen.
Bij iemand die veel sport, kan de afwijking veroorzaakt worden door bijvoorbeeld de trainig van de dagen voor de meting en hoe daar van hersteld is.
Mijn vraag is of CRP verhoogd moet zijn bij spierziekte. Ik weet ook wel dat de HA dat met mij moet bespreken maar ik vraag jullie mening/kennis.
We gaan al beginnen met een echo, daar moeten ze toch al iets kunnen zien.
Dat hoeft niet,maar dat zou je zelf ook online kunnen vinden.
Er mag hier niet over dergelijke uitslagen worden gesproken, omdat dat voorbehouden is aan een arts.
En hier zijn geen artsen en kent men ook het dossier niet.
Het is dus " in het wilde weg" antwoord geven, waardoor je een geheel verkeerde context kunt krijgen en hele verkeerde conclusies kunt trekken.
Je vertelt om te beginnen al niet waarom er een bloedonderzoek is gedaan en ook niet waarom en waarvan er een echo gemaakt gaat worden.
Dan maak je het helemaal moeilijk om een reactie te geven.
WAt doet ze eigenlijk voor sport? En waarom iedere dag?
Is bij de neuroloog geweest voor tics en die heeft bloed genomen en daar kwam dat uit, had niets te zien met neurologie dus die zegt om dat te laten nakijken bij HA maar die weet het ook niet. Als je dat googled, kom je uit bij spierziektes maar (ik denk) dat CRP dan ook verhoogd is en daarom vraag ik hier bevestiging, is dat nu een zo moeilijke vraag?
Dat is idd een moeilijke vraag, want je kunt daarover alleen speculeren.
Het kan, maar dat hoeft niet standaard, wat ik al eerder schreef.
En wat ik ook eerder schreef, kan (te) intensief sporten ook voor een verhoging en wisselende waarden zorgen.
Als ik naar dat sporten kijk, dan zou ik het heel verrassend vinden als de CK niet verhoogd zou zijn.
De huisarts weet ook van al dat sporten? Ze is pas 10 dat is dus niet gezond.
Wat voor tics had ze eigenlijk?
Bii een volwassene zou je het trainingsregime kunnen aanpassen, onder begeleiding van een sportarts of sportfysiotherapeut en dan regelmatig opnieuw meten om te kijken of de verhoging trainingsgerelateerd is en om te kijken of de training voor spierschade zorgt
Maar of dat bij een 10 jarige een optie is, durf ik niet te zeggen.
Dat zou je dan met huisarts of een kinderarts moeten overleggen
Ja, die weet dat en zegt dat het hierdoor ook kan komen.
Ze heeft een constante kuch. Neuroloog heeft niks gevonden, gaat eruit groeien zeggen ze.
Hoe zijn haar schoolprestaties?
Dus niemand weet hier of het CRP verhoogd is bij een spierziekte?
De schrik zit er hier een beetje in, een spierziekte is niet om mee te lachen natuurlijk