Zoeken Vraag het forum

Hiv (1-2) antistoffen Negatief – Hiv 1 (western blot)laag positief

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hallo,

Vandaag de uitslag gehad van bloed en urine onderzoek.
    Uit de test is gekomen dat ik positief ben op syphilis.
    Ook ben ik laag positief op hiv 1 met western blot test.
    Alleen de antistoffen was negatief op hiv.
    Advies was om na 2 weken nog een keer te testen.

Iemand een idee hoe groot is de kans dat ik daadwerkelijk hiv ben geinfecteerd?

( laatste onveilige geslachtsgemeenschap is sowieso langer dan 3 maanden geleden) Wel onveilige orale seks ontvangen.

13 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Vreemd dat er in Nederland een Western Blot test wordt gedaan voor HIV. Wie heeft de test uitgevoerd?
    De Western Blot test, werd in principe alleen gebruikt om een positieve Elisa test te bevestigen. Het is juist de Western Blot test die de aanwezigheid van antistoffen zou moeten aanwijzen. Vreemd….

Reageren
    Anoniem

Bedankt voor je antwoord. Test is via de huisarts naar SHL-groep te Etten-leur gegaan…

Reageren
    John (moderator)

De Western Blot zou vals positief kunnen zijn door de syfilis. Ik acht de kans op HIV zeer klein..
    Als je dan toch een nieuwe test moet laten doen, ga dan naar de GGD of naar DESC in Rotterdam, afhankelijk van waar je woont. Die voeren een 4 de gen. combi sneltest uit. Bij DESC heb je binnen 40 minuten de uitslag. Bij de GGD kan het iets langer duren

Reageren
    Anoniem

Bedankt voor je antwoord!
    Kun je me uitleggen hoe syfilis ervoor kan zorgen dat ik daardoor een deels positieve hiv uitslag krijg?

Rotterdam is dichtbij ga hun maandag gelijk contacteren.

Reageren
    John (moderator)

Door antistoffen die door de syfilis aanwezig zijn.
    maar dat is een technisch ingewikkeld verhaal.
    De 4de generatie HIV combitesten zijn zeer nauwkeurig en betrouwbaar. 99,8% 6 weken na het onveilige contact.

Reageren
    kep

Hi Tandor, is het niet ook dat bij western Blot nooit laag positief als uitslag komt? Had altijd begrepen dat of men in de uitslag: non reactive, indeterminated of positive? Zover mij bekend komt het eigenlijk niet voor dat gewone elisa test negatief is en wb positief. Erg vreemd misschien is juist de elisa test positief geweest en juis WB juist niet? Als dit laatste het geval is, hoeft men zich geen zorgen te maken. Een vals positieve uitslag kan komen door Syphilis, maar als je een vrouw bent ook komen door zwangerschap, ook door medicijnen vals positief zijn.

Reageren
    John (moderator)

In de regel is het met de Elisa en de WB als volgt:
    Als er een positieve Elisa is op HIV, wordt de WB gedaan te bevestiging van de Elisa.
    Aan de hand van een WB alleen kan nooit een diagnose worden gesteld.

“Laag positief” is een vreemde opmerking. Of er worden eiwitten gevonden die in de range van de banden van HIV antilichamen passen of niet.

Reageren
    Anoniem

Vanmiddag bij desc rotterdam geweest.
    Negatieve uitslag. Kan eindelijk weer een beetje adem halen.
    Over 1.5 week nogmaals bloedprikken via de huisarts. Ben benieuwd of ik daar weer laag positief heb.

@kep ik heb een foto van de vorige uitslag.

Reageren
    Anoniem

[attachment=5520]20160805_192225.jpg[/attachment]

Reageren
    John (moderator)

[quote]Kan eindelijk weer een beetje adem halen.[/quote] Adem maar rustig goed door…..Na 3 maanden( na het contact) wordt deze uitslag niet meer anders.

Reageren
    John (moderator)

Ik begrijp nu dus het [quote]laag positief….[/quote]
    Dat gaat namelijk over de screening (naar aanleiding van je verhaal omdat je recent orale seks hebt gehad) en niet over het bloedonderzoek. Het bloedonderzoek was in beide gevallen negatief.
    Er staat:
    Een zeer recente infectie is niet uitgesloten. Dat komt dus omdat je binnen de windowfase orale seks hebt gehad, waarbij er een heel laag risico op HIV zou kunnen zijn die dan op dat moment met de test nog niet vast te stellen zou kunnen zijn.

Reageren
    Anoniem

Bedankt voor je antwoord.

Mijn huisarts heeft me verteld dat ze van iets (weet niet wat) hoge waardes hadden gevonden en dat het daardoor laag positief is…
    Ze heeft niet verteld dat beide negatief waren.
    Ze zei dat die western blot laag positief is.
    Zal ze wel verkeerd verteld hebben?

De laatste keer dat ik onveilige orale seks heb ontvangen met een risico persoon in thailand was 6 juli.

Reageren
    John (moderator)

Het enige waar positief bij staat is Lues ( Syfilis)

Ze heeft dat inderdaad verkeerd geïnterpreteerd en uitgelegd… Alle stress voor niks dus

Vergeet het hele verhaal maar!! Niks aan de hand.

Reageren
Reageer op: Hiv (1-2) antistoffen Negatief – Hiv 1 (western blot)laag positief
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.