- Anoniem24 oktober 2015 om 13:55
Ik heb onvrijwillig onveilig sexcontact gehad met iemand die ik niet ken. Binnen 72 uur ben ik gestart met een pepkuur, inmiddels heb ik deze kuur al afgemaakt en ook de soa test uitslagen waren goed.ik heb dus geen soa, nu vraag ik me af hoe groot de mogelijkheid is dat ik besmet ben of dat ik mijn partner kan besmetten door onveilig te vrijen.
Is het niet zo dat de pep kuur de besmetting dan voorkomen heeft?
Ik heb het gevoel dat er in het ziekenhuis extreem gedaan word alsof ik nu hiv zou kunnen hebben en er werd zelfs gezegd dat mijn vriend en ik pas na de laatste controle weer onveilig kunnen vrijen. Dat is de 6 maanden controle, bij de ggd werd gezegd na de controle van 3 maanden terwijl in eerste instantie werd gezegd dat wij die maand dat ik de pep kuur had een condoom moeten gebruiken.
Ik wil onveilig vrijen met mijn vriend, maar wanneer dit weer kan snap ik helemaal niet, weet iemand hier misschien wat meer over? Ik vond ze in het ziekenhuis niet erg open over deze kwestie.
Ook heb ik op internet gelezen dat er bij beffen geen kans is op besmetting voor de partner, dit staat op een aantal sites.
Ik vind het lastig om aan de hand van al deze tegenstrijdige informatie keuzes te maken, het laatste wat ik wil is mijn vriend besmetten met deze ziekte, maar toch heb ik het idee dat ik helemaal geen hiv kan hebben.
Ik ben overigens een vrouw, klopt het dat de kans om als vrouw een man te besmetten heel erg klein is?2 reactiesReagerenJohn (moderator)
24 oktober 2015 om 16:11Een PEP-kuur met hiv-remmers dient om te voorkomen dat je hiv-positief wordt. In de meeste gevallen lukt het inderdaad een hiv-infectie te voorkomen met PEP. Een garantie is het echter niet.
[quote]klopt het dat de kans om als vrouw een man te besmetten heel erg klein is?[/quote] ook als de kans kleiner zou zijn, zou je dat risico niet moeten willen lopen.
Wanneer er een verhoogd risico op een HIV infectie is geweest wordt een PEP kuur gestart. De regel bij een PEP kuur, is in dat geval dat er controles gedaan worden bij 3 en 6 maanden. Na 6 maanden is met zekerheid te zeggen dat er geen sprake is van een HIV infectie.
Reageren
Om ieder risico te vermijden, zou het beter zijn die termijn in acht nemen.Anoniemer27 oktober 2015 om 14:56Zoals Tandor aangeeft, zou ik het zekere voor het onzekere doen en dus de opgegeven 6maanden aanhouden. De PEP kuur die je gedaan hebt is een best heftige kuur, waarbij je het virus in een vroeg stadium erg tracht te remmen (en daarmee probeerd te elimineren) deze kuur heeft dan gelijk invloed op de meet resultaten voor een HIV test en het dus kan zijn dat als je het te vroeg een test doet hij vals negatief is.
Ookal is je risico erg klein, als ik jou was zou ik het risico niet nemen. Verder is het volgens mij zelfs strafbaar(het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel of in sommige gevallen misschien wel poging tot doodslag) als het extreme geval voordoet dat je HIV positief zou zijn (ik denk dat de kans erg klein is) en je toevallig je partner dus ook HIV positief zou maken(bij alleen vaginale seks risico zou dan klein zijn)! Alleen dat idee zou toch voldoende moeten zijn om het niet te doen lijkt me!! Ookal is de kans klein het is nog steeds een kans en dus een gevaar!
Reageren