- Anoniem14 april 2015 om 15:50
Ik las op internet dat ratten in laboratoria besmet worden met hiv-1 om medicijnen op ze te testen. Is dit dan weer op mensen overdraagbaar?
Ik vraag het omdat ik een rat heb waarvan niet bekend is waar hij precies vandaan komt (te vondeling bij opvang gekomen) en deze mij vandaag stevig heeft gebeten. Stel dat het een lab-rat was?5 reactiesReagerenJohn (moderator)
14 april 2015 om 16:41Dat is wel heel ver gezocht!
Reageren
Lab-ratten komen niet in een opvang terecht. Ik denk dat je eerder zorgen moet maken over andere ziekten die door ratten worden overgedragen. Neem even contact op met je huisarts.Anoniem14 april 2015 om 17:09Kan toch dat iemand die daar werkte ze bevrijd heeft in plaats van af te maken, of dat ze door mensen bevrijd zijn. Of gestolen. Maar vooral dat eerste, want in de laatste twee gevallen zou het denk ik paniek in de media zijn.
Ik ben een paar maanden geleden nog ingeënt tegen tetanus. Moet ik nog meer inentingen krijgen?
ReagerenJohn (moderator)
14 april 2015 om 17:45Ik vind dat toch allemaal wel erg ver gezocht.
Verdere inentingen heb je niet nodig. Maar een rat kan verschillende ziekten overdragen.
ReagerenAnoniem14 april 2015 om 20:19Ik ben naar de huisartsenpost geweest en die hebben de wond goed schoongemaakt. Antibiotica hoefde (nog) niet maar moet de vinger goed in de gaten houden. Als het gaat kloppen of nog dikker wordt dan moet ik langs mijn huisarts.
ReagerenJohn (moderator)
14 april 2015 om 20:34Even goed in de gaten houden dan.
Reageren