- Tom24 juli 2025 om 19:57
Beste John
Ik deed een HIV-test bij Onedayclinic. Ik kreeg zonet de uitslag: HIV-test negatief. Maar ik ben ongerust over het bijzinnetje:
0.1 ratio ref.waarde: negatief: <1 positief: >=1Betekent dit dat er toch iets te zien is in het bloed?
11 reactiesReageren
Peter (huisarts)
24 juli 2025 om 20:08er staat dus: neg= uitslag < 1 en positief als de uitslag > 1
Reageren
De waarde is 0,1
Dus dat is minder als 1. Dus negatieve uitslag..Suus24 juli 2025 om 20:12Misschien had je zijn afwezigheid nog niet opgemerkt, maar John is plotseling overleden.
Reageren
Mocht je, net als ik, een regelmatig forum bezoeker zijn, dan zal het ook voor jou waarschijnlijk een schok zijn, daarom reageer ik even direct.
De nieuwe moderator/ huisarts @Peter zal je vraag verder beantwoordenTom24 juli 2025 om 20:19Anoniem24 juli 2025 om 20:23@Tom: dat antwoord is toch al door Peter gegeven?
Geen hiv betekent geen hiv. Ook niet een beetje of beginnend.
ReagerenTom24 juli 2025 om 20:24Je hebt gelijk.
Reageren
Maar bij de controle op “lues” stond ratio 0.0, dus dacht ik dat er dus iets in het bloed te zien is? Excuus…Anoniem24 juli 2025 om 20:25Lues is toch geen hiv?
Enkele weken geleden kwam er bij het syfilis forum ook al een hele discussie over dit onderwerp voorbij.
Microbiologie is niet zoals een computer met nulletjes en eentjes…
ReagerenTom24 juli 2025 om 20:28Nee, inderdaad. Er is op alles getest, dus daarom dat ik verwees naar die waarde 0,0 – wat als leek inderdaad het gevoel geeft dat er dan echt niks is. En dat bij 0,1 er precies wel iets is.
Sorry voor het moeilijk doen.
ReagerenTom24 juli 2025 om 20:43Ik ben vooral ook nog wat ongerust, omdat op het testresultaat bovenaan staat in een rood kader om contact te nemen met de kliniek. Dat geeft een raar gevoel…
ReagerenAnoniem24 juli 2025 om 21:32Tsja, die ongerustheid kunnen wij hier niet wegnemen.
Je kan hier tot in de eeuwigheid mee bezig blijven. Het kan ook eenvoudig zijn: doe een test, bespreek eventuele vragen met de behandelaar of de persoon die de test heeft aangevraagd, en daarmee is de kous af.
Blijf je daarna met allerlei angsten zitten, dan is er toch echt iets anders aan de hand, nl. een angststoornis.
Reagerenrien2 mei 2026 om 01:07HIV 1&2 screening negatief
Reageren
0.1 ratio ref.waarde: negatief : <1 positief : >=1 wat betekend dit ??Anoniem9 mei 2026 om 08:40Dat je geen hiv hebt.
Reageren