- Anoniem1 juli 2024 om 14:51
Window-periode voor serologische test: een reguliere combi-hivtest kan 3 weken na het risico een infectie vaak al aantonen. Bron: soaaids
Dit klopt dus niet?
Anoniem1 juli 2024 om 16:10Wat is er onjuist aan deze stelling:
“kan 3 weken na het risico een infectie vaak al aantonen”
Dat wil niet zeggen dat een test na drie weken volledig betrouwbaar is. Bij twijfel aan de informatie van de huisarts, bespreek dit met de huisarts.
ReagerenAnoniem1 juli 2024 om 17:26Dus testen na 3 weken is eigenlijk zinloos. Want je weet dan nog niks eigenlijk.
ReagerenAnoniem1 juli 2024 om 18:17Dat staat er toch niet?
In heel veel gevallen wordt een hiv infectie veel eerder dan na zes weken zichtbaar met een test. Als dat zo is, dan ben je er snel bij, en dat is bij hiv belangrijk. Hoe eerder je kan starten met anti-virale middelen, des te beter is dat.
Om hiv volledig uit te sluiten moet je echter zes weken wachten omdat het kán gebeuren dat een hiv infectie toch niet al bij drie weken maar pas iets later wordt gedetecteerd.
Als je het mij vraagt is mijn advies: bij weinig of zeer gering risico: doe een test na zes weken. Bij een zeer hoog risico, doe het eerder, b.v. na drie weken en dan nogmaals na zes weken.
Maar nog even: wat wil je nou bereiken met al je (theoretische) vragen?
ReagerenJohn (moderator)
1 juli 2024 om 19:32Je zou bij 3 weken een RNA test kunnen laten doen. Als die negatief is zul je alsnog een controle test moeten laten doen na 6 weken
ReagerenAnoniem7 juli 2024 om 14:14Moet je bij een windowfase altijd precies de weken afwachten of maakt één dag ervoor testen geen verschil? Ik wil testen op 3 weken en 6 dagen, is dat hetzelfde als 4 weken?
ReagerenAnoniem7 juli 2024 om 14:563 weken en 6 dagen is toch geen vier weken?
Ergo: gewoon wachten tot de window voorbij is en niet gaan klooien met een dag eerder (om je na de test te blijven afvragen of deze wel betrouwbaar was).
ReagerenAnoniem8 juli 2024 om 08:19Volgens de ggd is het geen probleem…
ReagerenAnoniem8 juli 2024 om 08:25Is het je bedoeling om de juistheid van de informatie van de GGD hier te verifiëren? Als je van de GGD een antwoord hebt gehad, waarom dan nog ergens anders om hetzelfde antwoord vragen?
ReagerenAnoniem8 juli 2024 om 08:27Omdat jij zei dat 27 dagen niet hetzelfde is als 4 weken, dus begin ik te twijfelen.
ReagerenAnoniem8 juli 2024 om 08:47Op dit forum zijn al zo vaak discussies geweest over weken en dagen en zelfs over uren.
Daarom: houd je aan de window fase en niet gaan klooien met een dag eerder (om je na de test te blijven afvragen of deze wel betrouwbaar was).
Nog een andere vraag: wat is het probleem om niet gewoon de window fase te respecteren?
ReagerenAnoniem8 juli 2024 om 08:49Maar dan zeg je eigenlijk dat de info van de ggd niet klopt.
ReagerenAnoniem8 juli 2024 om 08:53Ik ga hier niet voor de zoveelste keer een hele discussie aan. Jij leest wat je wilt lezen, maar ik heb nooit gezegd dat de informatie van de GGD niet juist is. Ik heb gezegd: houd je aan de window fase en niet gaan klooien met een dag eerder (om je na de test te blijven afvragen of deze wel betrouwbaar was).
Einde discussie voor mij.
ReagerenAnoniem8 juli 2024 om 09:16Ik heb nu zelfs met een soa verpleegkundige gesproken telefonisch en die zegt dat testen op 3 weken en 6 dagen echt geen verschil maakt met 4 weken. Ook acht ze het risico zo klein dat een test niet eens nodig is maar ze snapt dat ik wil testen voor mijn gemoedsrust.
Reageren