Ik heb al veel gelezen over de sneltests en sommige zouden al na een kleine maand betrouwbaar zijn? In ieder geval zie ik dat de sneltests steeds vaker een preventief middel worden in plaats van een diagnosemiddel.
Zo las ik dat men voor bepaalde seksfeestjes testen preventief gebruikt om zogezegd op de feesten volledig veilig het condoom achterwege te laten (seks zonder condoom). Men meent dat men dan zonder risico dit kan doen.
Nu vroeg ik mij af of dit effectief zo is. Als iemand met hiv pas besmettelijk is na twee weken (?) en de sneltest een betrouwbaar resultaat geeft aan mensen 4 weken na het risicocontact, dan is er een risicoventser van 2 weken? Dit even als gedachtespel. Concreet vroeg ik mij af wanneer zo’n testen betrouwbaar zijn en of deze dus effectief kunnen worden gebruikt voor zo’n feesten? Kan men dan met een gerust hart seks hebben zonder condoom?
Daar zijn sneltesten beslist NIET geschikt voor. Dat is dan gewoon vragen om problemen
Een sneltest is redelijk betrouwbaar vanaf 4 weken, maar dan moet er altijd nog een controletest bij 6-8 weken worden gedaan. En dan zegt die test dus iets over 4 weken voor de test en niet over 3 of 2 weken. Als je met HIV bent besmet ben je ook direct besmetbaar voor anderen. M.a.w. als ik mij vandaag laat testen en heb 2 weken geleden een risico contact gehad, kan het zo zijn dat ik een negatieve test krijg en toch HIV heb en anderen kan besmetten. Als mensen op die manier daarmee omgaan, begrijp ik waarom er steeds meer HIV besmettingen en andere soa's komen