- Anoniem24 februari 2023 om 12:14
Hiv uitslag is een pukkelachtige, jeukende uitslag. Meestal voorafgegaan door acute hiv klachten zoals zeer zware griep, koorts, spierpijn, keelpijn, diarree, eigenlijk alle symptomen die duiden op een zware virusinfectie.
Hiv uitslag is niet iets dat zomaar ontstaat zonder dat je je daarvoor erg ziek hebt gevoeld. Huiduitslag op zichzelf is nooit een indicatie van hiv. Huiduitslag is zo algemeen, dat je op basis daarvan niet de conclusie “hiv” kan trekken.
Dus: als je zo’n huiduitslag hebt, denk dan niet meteen aan hiv, tenzij je een historie hebt van risicovol gedrag waardoor een hiv infectie wel eens reëel kan zijn.
Bij twijfel: laat een hiv test doen. Stel dat huiduitslag het gevolg is van hiv, dan moet een hivtest positief uitvallen.martijn24 februari 2023 om 12:51dat snap ik maar hoe zine die  uitslag meestal eruit das menvraagje
Reagerenmartijn24 februari 2023 om 12:52Anoniem24 februari 2023 om 17:31Kan verschillend zijn. Van rode vlekjes tot pukkel-/puistachtig. ALs je op internet afbeeldingen zoekt van papular pruritic eruption hiv dan krijg je heel veel afbeeldingen.
De huiduitslag kan zo divers zijn, dat op basis van de uitslag nooit een diagnose hiv gesteld kan worden.
ReagerenJan19 december 2023 om 20:30Ik heb daar net een klein bult gehad, heb een week geleden sex gehad met een afrikaanse vrouw wel met condoom, nu heb ik een kleine bult op mijn romp zou dit met HIV gelinkt zijn. Nu 1 week later een test laten doen was Negatief maar ik weet dat het 1 week veel te weinig is, nu maak mij wel zorgen John.
ReagerenJohn (moderator)
19 december 2023 om 20:36dat heeft toch niks met HIV te maken. Je hebt een condoom gebruikt en dan krijg je geen HIV
Reageren
Bovendien kun je sowieso niks testen een week na het contact. ZinloosAlias13 februari 2025 om 20:44Ik heb me getest naa 3maanden en het was nagatief
ReagerenKarin26 februari 2025 om 20:56Ben getest op syfilis had huiduitslag vooral op handen en voeten. De uitslag jeukte heel erg , kan het daardoor hiv zijn? Heb gelezen dat hiv uitslag jeukt en syfilis niet
ReagerenJohn (moderator)
26 februari 2025 om 20:58HIV stel je niet vast op basis van een vage klacht., maar door een HIV test te laten doen
ReagerenAnoniem27 februari 2025 om 08:40Als iemand met het hiv virus geïnfecteerd wordt, dan krijgt deze meestal een conversiegriep. Je hebt dan een of twee weken een heftige griep zonder verkoudheidsklachten.
Indien de hiv niet behandeld wordt, gaat de ziekte verder en kan je hiv uitslag krijgen. Als je op internet zoekt naar “hiv rash” dan kan je afbeeldingen vinden hoe dat eruit kan zien.
ReagerenKarin27 februari 2025 om 08:54Is dit een reactie op
Reageren
Mijn vraag of hiv uitslag jeukt?
Omdat ik onlangs ben gediagnosticeerd met syfilisAnoniem27 februari 2025 om 09:35Waarom test je niet direct op hiv ook? Kan middels een enkele bloedafname.
HIV stel je niet vast op basis van een vage klacht., maar door een HIV test te laten doen.
Kan me trouwens niet voorstellen indien syfilis wel getest is, en positief was, dat de arts niet voorstelt om ook hiv te laten testen.
ReagerenKarin27 februari 2025 om 14:45Klopt ze dachten eerst aan een psoriasis oid toen hebben ze een stukje huid genomen en daar is syfilis uitgekomen. Hij heeft aangeven dat er een hiv test gedaan moet worden ( test is aangevraagd) mij gaat het er mee om dat de huiduitslag die jeukt
ReagerenAnoniem27 februari 2025 om 15:23Hiv stel je vast op basis van een hiv test en niet op basis van huiduitslag. Je zal dus moeten wachten.
Voor zover ik weet kan uit huidschilfers geen syfilis worden vastgesteld. Dat kan alleen uit het bloed en uit een biopt van de syfilis zweer. Het lijkt me vrijwel uitgesloten dat er een biopt voor onderzoek naar psoriasis wordt aangeboden, en dat er dan syfilis wordt waargenomen. Die bacterie bevindt zich namelijk niet in de huiduitslag.
ReagerenKarin27 februari 2025 om 16:13Ja uit het biopje van het zweertje is dat uitgekomen .
Reageren